نحوه پاک کردن لکه قهوه از روی فرش

مصرف قهوه در سال‌های اخیر در بین مردم بسیار رایج شده و ریختن آن روی فرش یکی از مشکلات متداول است و سوال بسیاری از افراد این است که روش پاک کردن لکه قهوه از روی فرش چیست؟

آیا لکه قهوه تاثیری مانند چای دارد؟ آیا اصلا پاک کردن آن ممکن است؟ یا اینکه تا ابد روی فرش ماندگار میشود؟ چه روش‌هایی برای پاک کردن لکه قهوه از روی فرش وجود دارد و چه کارهایی نباید انجام داد تا اثر آن بیشتر نشود؟

در این مقاله به همه این سوالات و نگرانی‌های شما درمورد ریختن قهوه روی قالی و فرش و نحوه پاک کردن آن پاسخ داده و درمورد بهترین روش‌های تمیز کردن قهوه از روی فرش صحبت میکنیم. پس اگر دچار این مشکل شده‌اید با ما همراه باشید.

نحوه پاک کردن لکه قهوه از روی فرشنکات مهم در پاک کردن لکه قهوه از روی فرش

ایرانی‌ها به علت علاقه زیادی که به فرش دارند، در خانه خود همیشه از آن استفاده می‌کنند. یکی از مشکلات رایج ریختن مواد غذایی روی فرش است که باعث نگرانی بسیاری از مردم شده و حتی موجب ضرر مالی به آنها می‌شود.

معمولا مایعات وقتی روی فرش ریخته می‌شوند به سختی پاک می‌شوند و نداشتن دانش کافی در این خصوص می‌تواند لکه را برای همیشه ماندگار کند.

بسیار مهم است که همانند چای، زمانی که قهوه به تازگی روی فرش ریخته شده است، فورا آن قسمت را پاک کنیم. اگر مدتی از آن بگذرد، به علت خاصیت رنگ دهی بالای قهوه، پاک کردن آن بسیار سخت میشود.

پاک کردن لکه قهوه از روی موکت آسان‌تر از فرش است و فرش‌های دستباف از ماشینی حساس‌تر هستند.

هرچه از زمان ریختن قهوه روی فرش بگذرد، لکه کهنه‌تر شده و پاک کردن آن سخت‌تر میشود. در واقع، بعد از گذشت زمان، درصد کمتری از لکه را می‌توان پاک کرد و فقط می‌توان لکه را کمرنگ کرد.

فرش‌های محلی و فرش‌هایی که درصد پنبه بیشتری دارند، بهتر رنگ قهوه را به خود می‌گیرند و پاک کردن آنها مشکل‌تر است.

دقت کنید که وقتی مقداری از انواع قهوه روی فرش ریخته است، ابتدا باید با دستمال خشک اطراف لکه را پاک کرد و بعد وسط آن را پاک کرد، چون اگر در ابتدا مستقیما وسط آن را پاک کنید، فشاری که به سطح فرش می‌آورید باعث میشود که لکه به اطراف پخش شده و بخش بیشتری از فرش را کثیف کند.

اگر به موقع اقدام به پاک کردن لکه قهوه از روی فرش کنید، جای نگرانی نیست و کاملا برطرف میشود. اما گر لکه‌ها کهنه باشند و مدت زمان زیادی از آنها گذشته باشد نباید توقع داشته باشید که صددرصد از روی فرش پاک شده و هیچ آثاری از آن باقی نماند. البته در برخی فرش‌ها می‌توان اثر لکه را کاملا از بین برد.

اگر به روش‌ها و نکته‌های گفته شده در این آموزش به خوبی دقت کنید، بدون نیاز به قالیشویی می‌توانید فرش خانه خود را تمیز کنید. اما اگر قصد داشتید که این کار را به قالیشویی بسپارید، در انتهای مطلب درمورد آن صحبت شده است.

پاک کردن لکه تازه قهوه از روی فرشنحوه پاک کردن لکه قهوه تازه:

زمانی که تازه این اتفاق افتاده است، فورا یک دستمال نخی خشک یا اسفنج روی فرش قرار داده و سعی کنید تمام مایع را از فرش جمع کنید.

دقت کنید که دستمال یا اسفنج را روی قالی نکشید و به روی لکه به صورت ثابت نگه داشته و فشار بدهید تا تمام رطوبت را به خود جذب کند.

تا جایی که میتوانید این کار را انجام بدهید تا رطوبتی باقی نماند، سپس با استفاده از مایع ظرفشویی،پودر لباسشویی و یا شامپو فرش، اقدام به تمیز کردن آن قسمت از فرش کنید.

در آخر باز یک دستمال تمیز و خشک، روی فرش کشیده و رطوبت را تمیز کنید.

اگر مقداری خیلی زیادی قهوه روی فرش ریخته است، یعنی بیشتر از یک فنجان، و طوری است که قهوه کاملا جذب فرش نشده و روی آن مانند دریاچه‌ای جمع شده است، دیگر از دستمال استفاده نکنید بلکه در ابتدا با یک قاشق غذاخوری به آرامی قهوه را از روی فرش برداشته و درون ظرفی بریزید.

این کار را تا جایی ادامه بدهید که هیچ مایعی روی سطح فرش باقی نماند و فقط تار و پود مرطوب فرش که آغشته به قهوه هستند باقی بمانند. آنگاه طبق روشی که با دستمال خشک توضیح دادیم اقدام به پاک کردن لکه از روی فرش کنید.

روش دیگری که برای پاک کردن لکه‌های قهوه  استفاده میشود، جوش شیرین است. مقداری جوش شیرین روی آن قسمت بریزید و با دست کمی آنجا را بمالید. سپس اقدام به تمیز کردن آن کنید. البته برای اینکه جوش شیرین کاملا از روی فرش برداشته شود احتمالا به جارو برقی هم نیاز پیدا می‌کنید.

بعد از پاک کردن لکه باید موقعیت فرش به گونه‌ای باشد که حتما خشک شود و مدت زیادی برای خشک شدن آن زمان سپری نشود چون در این‌صورت ایجاد لکه میکند.

 

کارهایی که برای تمیز کردن لکه قهوه از روی فرش نباید انجام بدهید:

برای پاک کردن لکه قهوه هرگز به سراغ سفید‌کننده‌هایی مانند: وایتکس نروید. (اگر آن قسمت از فرش سفید رنگ بود، می‌توانید مقدار کمی وایتکس را با آب ترکیب کرده و استفاده کنید، اما مراقب باشید به قسمت‌های رنگی فرش سرایت پیدا نکند.)

از حلال‌های قوی مانند: تینر و بنزین استفاده نکنید.

برخی از مواد با اینکه پاک کننده‌های قدرتمندی هستند اما هم می‌توانند قسمت‌های رنگی فرش را از بین ببرند و هم اینکه باعث پوسیدگی فرش شما شوند.

روی لکه قهوه، آب نریزید چون باعث پخش شدن آن و رنگ گرفتن بخش بیشتری از فرش می‌شود.

زمان در تمیز کردن لکه بسیار مهم است، زمان را از دست ندهید.

برخی افراد برای پاک کردن لکه‌ها از روی فرش، با شدت و قدرت زیادی اقدام به کشیدن پارچه یا سیم ظرف شویی به فرش می‌کنند! این کار را انجام ندهید چون به بافت و الیاف فرش آسیب میرساند.

برخی برای پاک کردن لکه قهوه از روی فرش به سراغ آمونیاک میروند، این کار ممکن است خطرناک باشد و به فرش شما آسیب برساند.

برای خشک کردن فرش به هیچ وجه از سشوار استفاده نکنید، چون ممکن است باعث سوزاندن فرش و قهوه‌ای شدن آن شود. توصیه ما این است که صبر کنید تا فرش خودش خشک شود و چیزی روی آن قسمت قرار ندهید تا جریان هوا آن را خشک کند.

برخی افراد می‌گویند که لکه قهوه از روی فرش را تمیز کرده‌اند اما بعد از اینکه فرش خشک می‌شود، دوباره فرش رنگ قهوه‌ای از خود نشان میدهد، این به این خاطر است که لکه را کامل پاک نکرده‌اید و لکه قهوه به لایه‌های زیرین فرش نفوذ کرده است.

حتما تمام نکاتی که در این آموزش گفته میشود را با دقت رعایت کنید تا مشکل برطرف شود.

پاک کردن لکه کهنه قهوه از روی فرشنحوه پاک کردن لکه قهوه کهنه:

اگر مدتی از ریختن قهوه روی فرش گذشته باشد، حالا دیگه قهوه خشک شده و آن قسمت از فرش هم رنگ تیره‌ای به خود گرفته است. به همین خاطر پاک کردن آن مشکل‌تر است.

خاصیت لکه‌ها به گونه‌ای است که هرچه زمان بیشتری بگذرد، ماندگاری بیشتری پیدا کرده و پاک کردن آنها سخت‌تر میشود.

یکی از روش‌ها برای پاک کردن لکه قهوه از روی فرش، استفاده از سرکه سفید است که باید با احتیاط از آن استفاده کنید.

ابتدا در یک لیوان آب ولرم، حدودا 5 قاشق غذاخوری سرکه سفید بریزید و یک دستمال تمیز را به آن آغشته کرده و روی لکه بکشید. دستمال حتما پارچه‌ای و بهتر است نخی باشد.

این کار را تا جایی ادامه بدهید تا لکه‌ها تمیز شوند، سپس یک دستمال دیگر را با آب مرطوب کرده و روی لکه بکشید تا سرکه هم از روی فرش تمیز شود.

در مرحله آخر با یک دستمال تمیز خشک و پارچه‌ای، روی لکه بکشید و رطوبت فرش را جذب آن کنید.

استفاده از ماست نیز یک روش دیگر است که کم هزینه بوده و توسط هرکسی قابل انجام است. برای این کار با توجه به وسعت لکه، چند قاشق ماست روی آن بریزید تا کاملا لکه را بپوشاند.

15 دقیقه صبر کنید، سپس با قاشق، ماست را از روی فرش جمع کنید.

بعد از آن با یک دستمال مرطوبِ تمیز و سفید اقدام به پاک کردن آن قسمت کنید.

در آخر هم با یک دستمال خشک فرش را تمیز کنید.

صر کنید تا فرش خشک شود. اگر لکه  قهوه از بین نرفت، می‌توانید روش‌های دیگری که در ادامه معرفی میشوند را انجام بدهید.

یکی دیگر از روشها استفاده از صابون است. از آن می‌توانید برای پاک کردن لکه قهوه به جامانده روی فرش استفاده کنید. فقط دقت داشته باشید که صابون طوری نباشد که رنگ پس بدهد. صابون را کمی مرطوب کرده و روی آن بکشید، سپس با یک دستمال مرطوب و بعد از آن با یک دستمال خشک، اثرات صابون و لکه‌ها را تمیز کنید.

سپس صبر کنید تا فرش کاملا خشک شود.

 

استفاده از لکه‌برها

از آنجایی که پاک کردن لکه‌ها از روی الیاف مختلف یک نیاز ضروری در سراسر جهان است، شرکت‌ها و کارخانه‌های زیادی اقدام به ساخت محصولات شوینده‌ای برای حل این مشکل کرده‌اند.

مایع‌های لکه‌بر برای پاک کردن انواع لکه‌های سخت و دشوار ساخته شده‌اند و در بازار موجود هستند. قدرت پاک کنندگی بالای آنها باعث شده که طیف وسیعی از لکه‌ها را در مدت زمان کوتاهی از بین ببرند.

لکه‌برها به صورت پودر و اسپری هم وجود دارند و شما با توجه به توضیحات و روش استفاده از هرنوع لکه‌بر می‌توانید از آن برای پاک کردن لکه‌های خشک و قدیمی استفاده کنید.

استفاده از این مواد پاک کننده در سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده‌ است.

با اینکه این مواد خاصیت سفید کنندگی دارند اما آنطور نیست که رنگ فرش یا لباس را از بین ببرند. بنابراین اگر از یک لکه‌بر با کیفیت استفاده کنید، در پاکسازی لکه‌ها مشکل خاصی نخواهید داشت. البته اصول پاک کردن لکه قهوه از روی فرش که در بالا توضیح دادیم را حتما باید رعایت کنید، چون اقدامات اشتباه باعث می‌شوند که لکه‌ها بدتر شوند.

در توضیحات لکه‌برهای فرش و مبل آمده است که این مواد پاک کننده، به صورت تضمینی هرگونه لکه مانند: چای، قهوه، جوهر، رژلب و غیره را از روی فرش، مبلمان، تابلوفرش، موکت و صندلی خودرو پاک می‌کنند.

این مواد قابل استفاده در شستشوی فرش‌های دستباف نیز هستند و بدون آسیب رساندن به بافت و رنگ فرش، خاصیت آنتی باکتریال نیز دارند. ضمن اینکه از موادی که برای انسان ایجاد آلرژی و حساسیت کنند در ساخت آنها استفاده نشده است و باعث پوسیدگی فرش هم نمی‌شوند. بنابراین یک انتخاب خوب برای رفع لکه به حساب می‌آیند.

پاک کردن لکه قهوه از روی فرشکمک گرفتن از قالیشویی‌ها برای پاک کردن لکه‌ها

تمام مواردی که برای پاک کردن لکه قهوه از روی فرش لازم بود بدانید به شما گفتیم اما اگر خودتان در پاک کردن لکه‌ها ناکام بودید یا اینکه به علت گران بودن و حساس بودن فرش، نمی‌خواستید شخصا وارد عمل بشوید، می‌توانید از قالیشویی‌های معتبر و با تجربه در این زمینه استفاده کنید.

معمولا قالیشویی‌ها از پاک کننده‌ها و مواد خاصی استفاده می‌کنند که به علت نیاز به دانش لازم، معرفی آنها به مردم توصیه نمیشود.

افرادی که در قالیشویی کار می‌کنند انواع فرش و لکه را می‌شناسند و تجربه زیادی در آن دارند.

همانطور که گفتیم این یک مشکل رایج بین مردم است و کسی که تجربه بیشتری در مورد این مشکل داشته باشد قطعا بهتر می‌تواند آن را برطرف کند. 

توصیه ما این است که اگر لکه تازه بود و همان موقع، قهوه روی فرش ریخته بود، خودتان سریعا طبق آموزشی که داده شد، دست به کار شوید، چون اگر بخواهید صبر کنید تا قالیشویی این کار را انجام بدهد، مدتی گذشته و فرش رنگ بیشتری به خود میگیرد. اما اگر لکه قدیمی است و قبلا این اتفاق افتاده می‌توانید از قالیشویی‌هایی که کار لکه بری هم انجام می‌دهند کمک بگیرید.

برای کسانی که به دنبال قالیشویی در محدوده شمال تهران و یا در شرق تهران هستند، گلبرگ آماده خدمت‌رسانی به این عزیزان است. قالیشویی گلبرگ همچنین به عنوان یک قالیشویی در محدوده نیروی هوایی و همینطور یک قالیشویی شناخته شده در پیروزی فعالیت میکند و اقدامات لازم جهت پاکسازی فرش شما از لکه‌ها را انجام میدهد.

کیفیت کار و قیمت مناسب در کنار میزان تجربه در انتخاب یک قالیشویی موثر هستند. آشنا بودن به انواع فرش و نحوه شستن آنها و انجام برخی خدمات مانند: پاک کردن لکه قهوه یا چای از روی فرش اگرچه کاریست که ممکن است در همه موارد به صورت صددرصدی انجام نشود اما به هرحال اگر توسط متخصصین این کار انجام شود، درصد موفقیت بسیار بالاتر خواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.