امتیاز به ما، نشانه رضایت شماست!

روش رنگبرداری فرش دستباف

رنگ برداری و قلمکاری را می توان یکی از رایج ترین کارهایی دانست که در اکثر مواقع باید در خصوص فرش های دستباف انجام شود. به طور معمول هنگامی که فرش های دستباف شسته می شوند به دلیل رنگ پس دادن رنگ های تیره مورد استفاده در طرح و نقش این فرش ها و نفوذ رنگ های تیره به بخش های روشن، فرش ظاهر نامناسبی به خود می گیرد و رنگ های آن با هم قاطی می شوند.

البته لازم به ذکر است این قاطی شدن رنگ ها غالباً به دلیل شستشوی نامناسب و بدون استفاده از ابزار حرفه ای به وجود خواهد آمد و در صورتی که شما این کار را به یک قالیشویی حرفه ای از جمله قالیشویی گلبرگ سپرده به هیچ عنوان با این مشکل رو به رو نخواهید شد.

قالیشویی گلبرگ بهترین اجرا کننده انواع روش رنگبردای فرش دستباف

قالیشویی گلبرگ به واسطه تجربه و سابقه ای که در زمینه شستشوی انواع فرش ها از جمله فرش دستباف داشته به خوبی توانسته شستشوی فرش های دستباف را انجام دهد. در این قالیشویی به منظور شستشوی فرش های دستباف از موادی کاملا ارگانیک استفاده شده و به بهترین روش شستشوی این فرش ها انجام می شود. از این رو فرش شما رنگ پس نداده و ظاهر آن بر هم نمی خورد.

از سویی در صورتی که فرش دستباف شما به دلیل شستشوی نامناسب در منزل دچار تغییر رنگ و قاطی شدن رنگ ها شده شما عزیزان این امکان را داشته تا فرش خود را به قالیشویی گلبرگ تحویل داده تا با بهترین روش رنگبرداری فرش دستباف فرش شما را رنگبرداری و قلمکاری نموده و در نهایت آن را مثل روز اول به شما تحویل دهد.

در واقع در صورت قاطی شدن رنگ های فرش دستباف می توان برای برگرداندن رنگ این قالی ها از دو روش رنگبرداری و قلم کاری استفاده نمود. به طور معمول روش رنگبرداری فرش دستباف برای فرش هایی قابل اجراست که رنگ های آن به تازگی با هم قاطی شده و هنوز خیس باشند.

در قالیشویی گلبرگ رنگ برداری فرش و رفوگری فرش با استفاده از مواد شوینده خاص انجام شده و تقریباً می توان گفت که این روش بیشتر از 50 درصد موفقیت آمیز می باشد. البته گاهی برای برداشتن رنگ ها از روش قلمکاری نیز استفاده خواهد شد که در این حالت احتمال موفقیت را می توان بیشتر از 80 درصد ارزیابی نمود.

قبل از رنگبرداری فرش دستبافبعد از رنگبرداری فرش دستبافمنظور از رنگبرداری فرش دستباف چیست؟

با رنگ پس دادن فرش دستباف، رنگ و طرح فرش دیگر زیبایی و جلوه ی اولیه خود را نخواهد داشت و این موضوع به هیچ عنوان در مورد فرش های نفیس و ارزشمند دستباف خوشایند نخواهد بود. این مشکل حتی ممکن است با ریختن کمی آب روی فرش خود را نشان دهد و در این حالت تنها راهی که برای برگرداندن فرش به حالت اولیه آن وجود خواهد داشت استفاده از روش رنگبرداری فرش دستباف می باشد. در واقع به کمک روش رنگبرداری فرش دستباف شما توانسته فرش خود را دوباره مانند روز اول زیبا و سالم ببینید.

در رنگبرداری فرش دستباف در واقع لکه ها و رنگ های به وجود آمده بر روی فرش به طور تخصصی برداشته شده و البته برای انجام این کار باید حتما از فردی حرفه ای کمک گرفته شود و به نوعی کاری نیست که از عهده هر کسی برآید.

به طور معمول در تهیه برخی از فرش های دستباف از رنگ هایی استفاده شده که خیلی زود به دیگر بخش ها انتقال یافته و تنها راه از بین بردن این رنگ ها، رنگ برداری فرش می باشد.

در این روش برای کم کردن رنگ های اضافی به وجود آمده بر روی فرش از موادی خاص استفاده خواهد شد تا قسمت روشن فرش از تیرگی رنگ های بخش های تیره پاک شود. در این بین برخی مواقع نیز لکه به اندازه ای بزرگ است که باعث از بین بردن رنگ فرش شده و نیاز است که به صورت مجدد بر روی فرش عمل رنگ گذاری انجام شود.

این عمل در مورد فرش هایی که مواد سفید کننده روی آن ها ریخته شده نیز کارآمد می باشد. به طور معمول روش های مختلفی برای رنگ برداری فرش دستباف وجود خواهد داشت که استفاده از هر کدام وابسته به نوع الیاف فرش و نیز میزان آسیب دیدگی آن می باشد.

دلایل نیاز به استفاده از روش رنگ برداری فرش دستباف

جنس طبیعی الیاف فرش های دستباف باعث شده که اکثر اوقات در زمان شستشو، این فرش ها دچار رنگ پس دهی گردند که این موضوع باعث شده فرش ظاهر نامناسبی پیدا کرده و همچنین کهنه به نظر برسد. به طور معمول با رنگ برداری و قلمکاری این مشکل به راحتی قابل حل است که البته به منظور انجام این کار باید فرد از تخصص لازم برخوردار باشد. در ادامه به بررسی دلایل رنگبرداری فرش دستباف می پردازیم:

  • گاهی ممکن است به دلیل خواست و سلیقه خریدار از رنگ هایی با غلظت بیشتری استفاده شود که این کار باعث شده رنگ ها یکنواختی لازم خود را نداشته باشند.
  • برخی مواقع اتفاقاتی چون ترکیدن لوله آب، رسیدن آب به فرش و یا شستن نامناسب آن باعث شده که رنگ های فرش با هم قاطی شوند.
  • حتی ممکن است با رعایت اصول شستشوی فرش های دستباف باز هم فرش دچار رنگ پس دهی شود.

در ادامه بیشتر با روش رنگبرداری فرش دستباف آشنا خواهیم شد:

آشنایی با روش رنگ برداری فرش دستباف

بی شک سپردن کار رنگ برداری و قلمه زنی فرش دستباف به یک قالیشویی حرفه ای ریسک کمتری را به همراه خواهد داشت اما با این حال اگر شما قصد داشته در خانه خود به صورت تنهایی روش رنگ برداری فرش دستباف را پیاده سازی کنید قطعا ادامه این مطلب برای شما مفید خواهد بود.

انواع روش رنگ برداری فرش دستباف

روش های متفاوتی برای رنگ برداری فرش ها وجود دارد که به طور معمول از سوی اکثر قالیشویی ها مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه با مهم ترین و موثرترین روش ها آشنا خواهیم شد:

  • رنگبرداری فرش با استفاده از محلول سدیم
  • رنگ برداری فرش با استفاده از محلول آمونیاک
  • رنگبرداری فرش با استفاده از پریدین
  • رنگ برداری فرش با استفاده از کربنات سدیم

به منظور رنگ برداری فرش دستباف همچنین در برخی از قالیشویی ها از موادی چون کلر و ازن، ترکیبات فرمالوئید، دی کرومات و اسید سولفوریک، هیدروسولفیت سدیم، هیدرولیک و همچنین سود سوز آور استفاده می شود.

به طور معمول برای قالی هایی با رنگ روشن مانند کرم بیشتر از هیدروسولفیت سدیم بهره گرفته می شود که البته در زمینه استفاده از این ماده نیاز به رعایت شرایط دمایی و مدتی خاص می باشد.

فرش های از جنس پشم و کرک در زمان شستشو دچار پس دادن رنگ شده و در این حالت شما می توانید به منظور رنگبرداری فرش مورد نظر کمی هیدروسولفیت را با ماست ترش و آبگرم مخلوط کرده و در محل مورد نظر استفاده کنید و بعد از این کار نیز می توان جهت رنگ برداری کامل کمی در محل جوش شیرین ریخته و بعد آن را تمیز کرد.

در صورتی که این کار باعث رنگبرداری کامل نشد شما می توانید دستمالی را به چای آغشته کرده و روی محل مالش داده و در نهایت آن جا را خشک کنید.

نمونه رنگبرداری فرش دستبافنمونه فرش دستفباف رنگبرد اری شدهنکاتی در خصوص رنگبرداری فرش دستباف

  • برای رنگ برداری و لکه گیری فرش حتما باید مواد به کمک یک قلم مو به خوبی روی محل مورد نظر قرار گرفته و دیگر بخش های فرش را احاطه نکند. بی توجهی و نداشتن تخصص کافی در این زمینه سبب آسیب دیدگی فرش شده و حتی ممکن است که امکان ترمیم فرش را نیز از شما بگیرد.
  • با استفاده از نمک سولفات سدیم 5 تا 20 درصد و قرار دادن آن به مدت یک ساعت بر روی محل مورد نظر می توان رنگ اضافی فرش را از بین برد.
  • برخی مواقع بسته به نوع لکه بایستی از محلول نیم لیتر آمونیاک در صد لیتر آب زیر دمای جوش استفاده شود.
  • یکی دیگر از قلیای ضعیف برای رنگ برداری فرش را می توان محلول پریدین و آب دانست. البته لازم به ذکر است که این ماده به دلیل آزادسازی گازهای سمی از خود، برای استفاده نیاز به رعایت موارد ایمنی خواهد داشت.
  • کربنات سدیم نیز به عنوان یک قلیای ضعیف، رنگ فرش را یکنواخت می کند.
  • بعد از استفاده از هر یک از این مواد قلیایی نیاز است که برای خنثی سازی PH فرش از یک اسید ضعیف و رقیق شده استفاده شود.

اجرای تست رنگ دهی فرش

شستشوی فرش های دستباف به طور معمول بعد از مدتی رنگ و طرح فرش را دچار آسیب نموده و باعث شده که این فرش ها دیگر زیبایی و طراوت حالت اولیه خود را نداشته باشند. در برخی از قالی ها نیز به دلیل جنس رنگ مورد استفاده در آن ها ممکن است این رنگ دهی بیشتر باشد. از این رو توصیه می شود پیش از شستشوی فرش ها اقدام به تست رنگ فرش نمایید. به منظور انجام این کار مراحل زیر را اجرا کنید:

  1. پیش از اقدام به شستشوی فرش یک گوش پاک کن برداشته و آن را با آب گرم مرطوب کنید.
  2. حال گوش پاک کن را روی بخش رنگی فرش کشیده و میزان رنگ دهی فرش را مورد بررسی قرار دهید.

لکه گیری فرش دستباف

لکه گیری فرش های دستباف نیز به طور معمول به نسبت نمونه های ماشینی با دشواری و حساسیت بیشتری برخوردار است. به غیر از رنگ پس دادن فرش های دستباف، گاهی نیز ممکن است عوامل خارجی سبب لکه گرفتن فرش شوند. این لکه ها ظاهر فرش را زشت و کثیف نشان می دهند. از این رو نیاز است که نسبت به برداشتن این لکه ها اقدام شود.

لکه گیری فرش یکی دیگر از خدمات قالیشویی گلبرگ می باشد و از این رو شما توانسته با خیالی آسوده این کار را به این قالیشویی بسپارید. اما در صورتی که قصد داشته خود در خانه این کار را انجام دهید ابتدا تست رنگ دهی فرش دستباف را انجام داده و در صورت رنگ پس ندادن فرش، به صورت زیر عمل کنید:

  1. در ظرفی کمی مایع ظرفشویی و آب ریخته و با آن کفی مناسب ایجاد کنید.
  2. اسکاچی نرم و مرطوب برداشته و آن را به کف آغشته نمایید.
  3. اسکاچ کفی را روی لکه گذاشته و بدون وارد کردن رنگ بخش های دیگر آن را روی محل بکشید.
  4. تا زمان پاک شدن لکه این کار را تکرار کنید.
  5. حال پارچه ای نخی و تمیز برداشته و با آن محل لکه را به خوبی خشک نمایید.
  6. در آخر نیز کمی نمک روی محل ریخته و با باز کردن درب و پنجره ها اجازه داده تا فرش به خوبی حشک شود و تا زمان خشک شدن کامل از راه رفتن بر روی قسمت های مرطوب آن خودداری کنید.

حرف آخر

در این مطلب ما سعی نموده مطالب مفید و موثری را در زمینه روش لکه گیری فرش دستباف در اختیار شما عزیزان قرار دهیم تا در صورت نیاز بتوانید این کار را انجام دهید و مشکل رنگ پس دادن فرش خود را برطرف کنید. اما همان طور که پیش از این نیز گفتیم این کار کاملا تخصصی است و بهترین گزینه آن است که این کار توسط فردی حرفه ای و ترجیحاً در یک قالیشویی مجهز و با امکانات لازم انجام شود تا فرش کوچکترین آسیبی نبیند.

قالیشویی گلبرگ در زمینه رنگبرداری فرش دستباف، قلمکاری فرش دستباف  و نیز لکه گیری فرش دستباف ارائه دهنده بهترین خدمات به شما عزیزان است. شما می توانید با خیالی آسوده فرش خود را به این قالیشویی سپرده و آن را به صورت سالم و مانند روز اول تحویل بگیرید.

در قالیشویی گلبرگ به دلیل وجود تجهیزات کامل و نیز نظارت کارشناسانی مجرب بر کلیه پروسه ها، به بهترین روش، رنگبرداری فرش دستباف انجام شده و فرش کوچکترین آسیبی را متحمل نمی شود.

به منظور ثبت سفارش در قالیشویی گلبرگ تنها کافی است با شماره تماس این قالیشویی تماس گرفته و با کارشناسان آن در ارتباط باشید. همچنین از طریق تماس امکان اطلاع از هزینه ها و نیز گرفتن مشاوره نیز برای شما عزیزان فراهم شده است.

قالیشویی گلبرگ مفتخر است که همواره ارائه دهنده بهترین خدمات با نازل ترین قیمت به مشتریان خود می باشد.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.