امتیاز به ما، نشانه رضایت شماست!

فرشی که به وسیله دست بافته شود یک فرش بی ‌نظیر و باارزش بوده که به آن فرش دستباف گویند. فرش ‌های ایرانی بهترین نمونه و مثالی از فرش دستباف هستند، چون هر کدام از آن ها با دقت و ظرافت خاصی در طول زمان زیادی بافته شده ‌اند. مراقبت و شستن منظم و دقیق از فرش های دستباف، کاری بسیار ضروری خواهد بود. حال باید بدانیم که چگونه فرش دستباف را بشوییم، که در ادامه روش های شستن خانگی و در قالیشویی را گفته ایم. شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره چگونگی شستشوی فرش دستباف در خانه و قالیشویی با کارشناسان ماهر قالیشویی گلبرگ تماس حاصل فرمایید.

مجموعه قالیشویی گلبرگ جزء بهترین و معتبرترین قالیشویی تهران می باشد که علاوه بر شستشوی فرش ماشینی به شستشوی فرش دستباف، ابریشمی، موکت، پرز بلند و … نیز با بالا ترین کیفیت می پردازد.

چرا باید بعد از مدتی فرش ‌ها را شستشو دهیم؟

حتی اگر فرش های ما در ظاهر کثیف و آلوده به نظر نرسند، اما با مرور زمان رنگ آن تیره تر شده و حاشیه‌ و لبه های آن با گذشت زمان ظاهر ناخوشایند و زشتی پیدا خواهند کرد. اگر مرتب فرش ها را نشوییم، گرد و غبار به داخل الیاف فرش نفوذ می کند. هر نوع فرشی، وقتی بر روی آن راه برویم گرد و خاک را جذب می کند و این ذرات سبب فرسایش و نابودی الیاف فرش خواهد شد. زمانی رفت‌ و آمد روی فرش باعث کهنه شدن سریع آن می شود که فرش را جارو و خاک ‌گیری نکرده باشیم و به صورت مرتب آن را نشوییم.شستشوی فرش با دستگاه مکانیزه

شستشوی فرش ها اگر به طور مرتب باشد سبب از بین رفتن آلودگی ‌های روغنی و چسبنده ‌ای شده که با جاروبرقی از داخل بافت فرش خارج نخواهد شد. کثیفی ‌های فرش اغلب به خاطر آلودگی هوا، بخارهای ناشی از آشپزی و گرد و خاک ته کفش بوده که وارد بافت های فرش خواهد شد.

چرا شستشوی فرش های دستباف از اهمیت بالایی برخوردار است؟

شستشوی فرش دستباف در خانه و منزل آن هم بدون هیچ دانش و تجربه ای باعث آسیب و صدمه به بافت های ظریف این فرش ها خواهد شد و ظاهر و جلوه زیبایی این فرش های گران بها را تحت تأثیر قرار خواهد داد. هنگامی که برای شستشوی فرش دستباف از شوینده نا مناسب و نامرغوب و روش شستشوی اشتباه استفاده نمائید، فرش کیفیت خود را از دست داده و امکان دارد حتی لکه هایی زرد رنگ بر روی آن ایجاد بشود و دیگر درخشش و جذابیت سابق خود را نخواهد داشت. سعی کنید پیش از شستشوی فرش دستباف حتماً از رنگ ندادن آن مطمئن بشوید و با توجه به جنس و مدل فرش، یک روش و راه ایمن را انتخاب نمائید.

چگونگی شستن فرش دستباف در خانه با روش و راه آبکشی

یکی از قدیمی ترین و سنتی ترین راه های شستن فرش های دستباف، روش آبکشی می باشد. که در زیر مراحل چگونگی شستشوی فرش دستباف به این روش را نام برده ایم که عبارتند از:

۱- اولین مرحله شستن فرش در منزل غبارگیری فرش است

اگر می خواهد فرش دستباف خود را در خانه بشویید، پیش از هر کاری باید گرد و غبار را از روی فرش پاک کنید. برای این کار اغلب از دو روش غبارگیری معمولی و مکانیکی استفاده خواهد شد. اگر درباره سوال چگونه فرش دستباف را بشوییم می خواهید بیشتر بدانید می توانید با قالیشویی های معتبر نظیر گلبرگ تماس گرفته و سوالات خود را برطرف نمائید.

الف) غبارگیری معمولی

در این روش برای نابودی گرد و خاک، فرش را مانند روش های سنتی می تکانند. برای این کار اغلب به وسیله یک چوب به پشت فرش می زنند تا گرد و خاک از فرش خارج شود. ولی توجه کنید که ضربه هایی که به فرش وارد می کنید، به هیچ عنوان نباید شدید و محکم باشد. چون این کار به بافت فرش صدمه خواهد زد. پس از تمام شدن ضربه به فرش باید سطح فرش با جاروی دستی یا جاروبرقی تمیز نمائید.

ب) غبارگیری مکانیکی

غبارگیری مکانیکی روشی می باشد که برای نابودی گرد و خاک فرش در قالیشویی های معتبر نظیر قالیشویی گلبرگ انجام می شود. این کار با استفاده از تجهیزاتی مخصوص و پیشرفته انجام خواهد شد.

۲- مرحله دوم تست کردن رنگدهی فرش

پیش از استفاده از هر نوع ماده شوینده باید از رنگ ندادن فرش اطمینان حاصل نمائید. برای این امر باید یک دستمال پارچه ای سفید را کمی خیس کرده و سپس روی پرزهای فرش بکشید. اگر دستمال شما رنگی بشود، حتما فرش شما رنگ خواههد داد. فقط کمی بی توجهی در عملیات شستشوی فرش می تواند شکل فرش را به طور کامل خراب کند.

۳- خیس کردن فرش برای شستشوی فرش

پس از تست رنگ دهی فرش باید آن را بر روی سطح شیب دار پهن کرده، سپس جریان آب سرد را بر روی فرش بگیرید. استفاده از آب گرم برای شستشو فرش دستباف در منزل مناسب نبوده و سبب پخش شدن رنگ فرش خواهد شد.

4- استفاده از شوینده های مناسب و مرغوب

پس از مرحله خیس شدن فرش، باید عملیات شستشو را با مقداری شوینده مرغوب و با کیفیت را شروع کنید. بهترین مواد شوینده برای شستشوی فرش شوینده های خنثی و ملایم می باشند. می توانید مقداری پودر لباسشویی دستی را در آب حل کرده و ار آن برای شستن فرش استفاده نمائید یا از شامپو فرش حل شده در آب، پودر صابون یا مایع ظرفشویی استفاده کنید. شستن فرش های دستباف با شوینده های قلیایی سبب آسیب و صدمه به بافت و رنگ فرش ها خواهد شد. حال اگر درباره چگونه فرش دستباف را بشوییم سوالی برای شما عزیزان پیش آمد می توانید با کارشناسان ماهر و با تجربه قالیشویی گلبرگ تماس گرفته و سوالات و ابهامات خود را برطرف نمائید.بهترین فرش شویی تهران

5- شستشو و آبکشی کامل فرش دستباف

برای شستشوی فرش دستباف نباید فشار زیادی به آن وارد نمائید. می توانید از یک ابر یا جاروی دسته بلند برای پخش کردن کف بر روی آن استفاده کرده و بعد از آن شیلنگ آب را گرفته تا کف از داخل فرش خارج بشود. برای برطرف کردن کف می توانید از روش پاروگیری استفاده بکنید. برای این امر جاروی مخصوص یا پارو را به آرامی روی فرش کشیده تا کف و آب اضافی به طور خارج شود. سپس برای خارج شدن کامل آب اضافه فرش را برای ۱ ساعت در سطح شیب داری قرار دهید.

۶- مهم ترین مرحله خشک کردن کامل فرش

لول کردن فرش دستباف برای فرش هایی که رنگ از خود پس می دهند، باعص پخش شدن رنگ فرش در هه جای آن خواهد شد. سعی کنید این فرش ها را به صورت پهن شده خشک نمائید. برای لول کردن بقیه فرش های دستباف به آرامی و آهسته آن ها را لول کرده و در جایی قرار دهید. پس از لول کردن به هیچ عنوان نباید فرش را آبکشی نمائید. این کار سبب زرد شدن فرش دستباف خواهد شد.

چگونگی شستشوی فرش دستباف در منزل با شامپو فرش

شامپو فرش بهترین و مناسب ترین انتخاب برای شستشوب فرش‌ های دستباف و ابریشمی خواهد بود. شامپو فرش بوی بسیار خوبی به فرش داده و باعث نرم شدن آن خواهد شد. برای این کار باید محلول آب و شامپو را بر روی فرش ریخته و سپس با دست آن را مالش داده و بعد آن را بشویید. سپس با آب سرد فرش را آبکشی نموده و صبر نمائید تا با جریان هوا کاملا خشک شود.

خشک کردن فرش های دستباف 

به گفته تمام تولیدکنندگان فرش ‌های دستباف، ایمن ‌ترین و بهترین روش خشک کردن فرش بعد از شستشو، خشک کردن آن با جریان هوا می باشد. فرش ها را بر روی سطح صافی قرار داده یا اگر فرش کوچکی دارید، آن را از جایی آویزان نمائید. برای سرعت بخشیدن به سرعت خشک شدن فرش، می‌ توانید پنکه ‌هایی را در اطراف آن قرار داده تا با افزایش گردش هوا سبب خشک شدن سریع ‌تر و زودتر فرش شوید.

باید دقت داشته باشید که زیر فرش نیز به‌ اندازه روی آن خیس خواهد شد. اگر آب فرش کامل خارج نشود و فرش بر روی زمین بماند، بعد از مدتی شاهد تشکیل کپک و سفیدک بر پشت قالی می شوید. چون پشت قالی خیس بوده و در معرض جریان هوای کافی قرار نخواهد گرفت. از این رو باید بعد از شستن فرش آن را روی سطح شیب ‌داری قرار داده تا آبی که به داخل فرش نفوذ نموده است به طور کامل خارج شود. اما هرگز فرش را داخل دستگاه خشک ‌کن قرار ندهید، چون ممکن است که این کار باعث آب‌ رفتن، پیچ ‌و تاب خوردن یا نابودی الیاف فرش بشود.

از این رو برای کسب اطلاعات بیشتر درباره چگونه فرش دستباف را بشوییم و روش های خشک کردن کامل فرش می توانید با کارشناسان مجرب قالیشویی گلبرگ تماس حاصل فرمایید. اگر فرش شما در مراحل خانگی دچار آسیب و مشکلی شد باید سریعا آن را به قالیشویی های معتبر ارسال کنید که یکی از بهترین و معتبرترین قالیشویی ها در تهران قالیشویی گلبرگ است که علاوه بر پرسنل مجرب دارای دستگاه ها و تجهیزات مدرن و پیشرفته ای می باشد که می تواند هر نوع فرش را شسته و خیال شما عزیزان را بابت کیفیت و شستشوی عالی فرش ها راحت کند.

مراحل شستشوی فرش ها در قالیشویی‌ های معتبر

۱. غبارگیری

در این مرحله فرش ها که گرد و خاک زیادی دارند، پیش از شستن با دستگاه و ابزار خاک‌گیر، به طور کامل خاک‌گیری خواهند شد. این دستگاه فرش ‌ها را با قدرت بالا و مناسب در حدود ۲ ساعت چرخانده تا گرد و خاک آن ها کامل گرفته شود. به این نکته نیز توجه کنید غبارگیری برای فرش های دستبافت متفاوت خواهد بود.

۲. شستشوی فرش با مواد شوینده مرغوب و باکیفیت

فرش ‌های هم ‌اندازه کنار یکدیگر و بر روی سطح صافی پهن خواهند شد و آب با فشار روی آن ‌ها پاشیده خواهد شد. بعد از خیس شدن فرش‌ ها، مواد شوینده مناسب روی سطح آن ها ریخته خواهد شد. سپس دستگاه‌ های شستشو روی فرش ‌ها حرکت می کنند.

۳. آبکشی فرش ها

بعد از شستشوی کامل، فرش ‌ها با استفاده از شیلنگ ‌هایی آبکشی خواهند شد. در این مرحله، مواد شوینده به ‌طور کامل از فرش ‌ها خارج می شوند. پس از آب‌کشی مرحله اول، به‌ خاطر احتمال نجس و کثیف بودن فرش، مرحله دوم آبکشی نیز انجام خواهد شد. اگر شما عزیزان سوالی درباره چگونه فرش دستباف را بشوییم دارید می توانید با کارشناسان قالیشویی معتبر و بزرگ گلبرگ تماس بگیرید تا کارشناسان ما به طور کامل و صحیح به سوالات شما پاسخ دهند.

4. آب‌ گیری فرش ها

در مرحله ی آب ‌گیری، فرش‌ های لول ‌شده دور آب ‌گیر قرار خواهند گرفت. آب‌گیر دستگاه مدرن و استوانه ‌ای ‌شکل با دیواره ‌ای فلزی بوده که فرش بر روی آن قرار می گیرد. این دستگاه به‌ سرعت و با حرکتی دورانی به چرخش در آمده و با ایجاد نیروی گریز از مرکز، آب موجود در درون فرش‌ ها کامل گرفته و آب از دیوار مشبکی که در پشت فرش ‌ها قرار دارد، خارج خواهد شد.

5. خشک‌ کردن کامل فرش ها

اغلب برای خشک‌کردن فرش، آن را زیر نور آفتاب می گذارند. اما گاهی اوقات به خاطر شرایط جوی و محیطی، امکان این کار وجود نخواهد داشت. از این رو در بسیاری از قالیشویی ‌های معتبر نظیر مجموعه گلبرگ فرش ‌ها را در گرم‌ خانه خشک خواهند کرد.

شما عزیزان نیز باید به این نکته دقت کنید که برای شستشوی فرش های دستباف ممکن است مراحل فرق داشته باشد از این رو برای پاسخ به سوال چگونه فرش دستباف را بشوییم و از چه روش هایی استفاده می شود می توانید با کارشناسان ماهر مجموعه ما تماس بگیرید.

سخن آخر

فرش ‌های دستباف به خاطر نحوه و شکل بافت، نوع الیاف به ‌کار رفته در آن ها، جنس رنگ، طرح و نقشه، قیمت و … حساسیت ‌هایی بالایی خواهند داشت و برای شستشوی آنها باید دقت و توجه زیادی شود. برای پاسخ به سوال چگونه فرش دستباف را بشوییم باید تمامی مراحل گفته شده در بالا را به ‌صورت کامل و دقیق انجام دهید تا آسیب و صدمه ای به آن ها وارد نشود. بهترین روش برای شستشوی انواع فرش‌ دستباف استفاده از خدمات شرکت ‌های قالیشویی معتبر و پیشرفته است که از نیروها، تجهیزات و مواد شوینده مدرن و مرغوب و معتبری برخوردار هستند. که بهترین انتخاب قالیشویی گلبرگ بوده که پرسنل و کارشناسان آن ها چگونگی شستن فرش دستباف را کامل می دانند و از بهترین و مناسب ترین روش ها برای این امر مهم استفاده می کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.