امتیاز به ما، نشانه رضایت شماست!

همانگونه که می دانید موقعیت شیرازه فرش یا دور دوزی فرش در چپ و راست فرش می باشد. هر فرشی بعد از استفاده طولانی مدت از آن امکان دارد دچار پوسیدگی و پوسیدگی شیرازه خواهد شد ولی جای نگرانی ندارد برای شیرازه دوزی اغلب شیرازه فرسوده را از فرش جدا کرده و بعد شیرازه همانند دیگری را به آن خواهند دوخت. به این نکته باید توجه نمائید که شیرازه دوزی فرش نیازمند به مهارت و تجربه کافی می باشد. چرا که اگر شیرازه دوزی اشتباه صورت گیرد موجب ایجاد ظاهری زشت شده و امکان دارد به فرش صدمه بزند.دور دوزی فرش
از این رو برای انجام این کار باید به افراد ماهر و قالیشویی های معتبر کمک بگیرید که بهترین انتخاب، قالیشویی گلبرگ است که برای دوردوزی فرش از افراد ماهر و با تجربه استفاده می کند. این مجموعه علاوه بر شیرازه دوزی خدماتی نظیر رفوگری فرش، ترمیم فرش، شستشوی انواع فرش و … را با بالاترین کیفیت انجام می دهد.
شیرازه دوزی فرش همان بافت گرد لبه های فرش بوده که در کناره های طولی فرش بافته خواهد شد. شیرازه دوزی فرش بعد از تمام شدن کار بافت فرش به وسیله متخصصان رفوکار برای جلوگیری از ریزش بافت های فرش به زیبایی بر روی فرش بافته می شود.

شیرازه دوزی فرش چیست؟

شیرازه فرش از جمله ستون اصلی فرش می باشد که در طرف چپ و راست آن قرار داشته و امکان دارد پس از مدتی دچار پوسیدگی و فرسودگی شده و نیاز به تعمیر و ترمیم خواهد داشت. در این راه شیرازه فرسوده از فرش جدا شده و یک شیرازه مشابه دیگر به آن بافته خواهد شد. شیرازه دوزی یک کار کاملاً تخصصی و حرفه ای بوده و همانند رفوگری نیاز به تخصص و استعداد دارد و افرادی عادی نباید اقدام به انجام این کار بکنند.

مهم ‌ترین عامل های خراب شدن شیرازه فرش

فرش ‌های ماشینی و دستباف طول عمر مشخصی دارند و تحت شرایط خاصی امکان دارد دچار صدمه و خسارت شوند. از اصلی ترین و مهم ترین دلایلی که سبب خراب شدن شیرازه و دور فرش‌ ها شده که عبارتند از:
1. زمانی که نم و رطوبت به شیرازه ‌های فرش برسد سبب می‌ شود با گذشت زمان دچار پوسیدگی و فرسودگی شوند.
2. تماس زیادتر از حد شیرازه فرش با زمین و سائیده شدن آن بر روی سطح های سفت و نا هموار می‌ تواند موجب نخ نما شدن و نابودی شیرازه ‌ها شود.
3. یکی دیگر از مهم ‌ترین و اصلی ترین عوامل خراب شدن شیرازه فرش ‌ها بیدخوردگی می باشد که می ‌تواند به خاطر وجود رطوبت و نگهداری نادرست باشد.
4. از عوامل دیگر خراب شدن شیرازه و پارگی آن بوده که می ‌تواند به دلایل وارد شدن ضربه و … باشد.

مزایای اساسی و مهم شیرازه بافی در فرش

در اصل دور دوزی فرش می ‌تواند مزایای زیادی داشته باشد که مهم ‌ترین و اصلی ترین آن ها عبارتند از:
• نداشتن شیرازه سبب می ‌شود که پرزهای فرش به صورت منظم و دقیق در کنار هم قرار گیرند. با گذشت زمان بافت طولی فرش ریخته خواهد شد و از تراکم بافت آن کم شده و پس از مدتی حاشیه فرش کم خواهد شد و شیرازه دوزی فرش سبب می ‌شود که فرش مستحکم و مقاوم شود و با نظم بیشتر و بهتری در کنار هم قرار خواهند گرفت.
• دوردوزی فرش علاوه بر آن که سبب مقاومت فرش و افزایش بیشتر طول عمر شده که سبب می ‌شود فرش زیبایی چشمگیری به خود بگیرد. حتی گران ترین فرش های ماشینی نیز بدون داشتن شیرازه نمی ‌تواند ظاهری زیبا و جذابیتی برای اشخاص داشته باشد.

انواع شیرازه دوزی فرش

برای شیرازه دوزی به سه چیز اصلی و مهم نیاز خواهد بود، اول سوزن، دوم نخ چرم دوزی و سوم خامه متناسب با رنگ فرش می باشد و شیرازه بر آن بافته خواهد شد. بعد از آماده شدن وسایل مورد نیاز باید بدانید که دور دوزی به 5 صورت متصل، منفصل، متخاصم، متقاطع و چند ردیفه انجام می پذیرد که برخی از آن ها در ادامه توضیح داده ایم که عبارتند از:

1- شیرازه دوزی به صورت متصل

شیرازه از سه تا پنج تار هم رنگ تشکیل می شود که در کناره به دور 2 تا 6 چله فرش تابیده خواهد شد تا کاری همانند نظم بخشی به کناره ‌های فرش، جلوگیری از بهم پاشیدگی تارهای کناره ‌های عرضی و پوشاندن سر پودهای کنار فرش را انجام می دهد. در حقیقت نقش شیرازه در استحکام قسمتی به چله ها شبیه گلیم ‌بافی و زنجیره ‌بافی در طول فرش بوده و سمت چپ و راست یک فرش را مقاوم و محکم خواهد کرد.در روش متصل ابتدا چند رشته نخ پشمی هم‌ رنگ با کناره فرش را جدا نموده و به هم می تابیم. سپس سر نخ را به دور تارهای شیرازه گره خواهیم زد و پس از اینکه رج را بافتیم پود کشی را انجام خواهیم داد و این نکته را باید بدانید که پودها باید از بین کلیّه تارهای یک رج عبور داده شود. در طی دومین رج ابتدا شیرازه را پیچیده و بافت را شروع خواهیم کرد. که در قالیشویی گلبرگ از افراد ماهر و با تجربه برای این روش دور دوزی فرش استفاده می شود و شما عزیزان می توانید با خیال راحت فرش های خود را برای انجام این کار به قالیشویی ما ارسال نمائید.هزینه دور دوزی فرش

2- روش منفصل

روش منفصل، مقاومت روش متصل را نداشته ولی از کجی فرش جلوگیری خواهد کرد. شیرازه دوزی به راه منفصل در استان آذربایجان بسیار شناخته شده است. شیرازه دوزی منفصل را پس از پایان بافت فرش انجام داده، اما به این صورت که در زمان بافت نیز سرپودها را پس از هر رج بافت از دور تارهای شیرازه گذرانده و دوباره به داخل فرش بر خواهیم گرداند تا رج بعدی کامل شود. در حقیقت در هر 5 سانتی ‌متر این کار را تکرار کرده تا خوب محکم شود و از کجی فرش جلوگیری خواهد شد. بعد از تکمیل بافت فرش، درست قبل از بریدن فرش، سرپودها را که به تسمه پیچیده شده می ‌بریم و فرش را از روی دار پایین خواهیم آورد سپس متناسب با رنگ زمینه و رج شمار فرش خامه متناسب با آن را انتخاب کرده و با سوزن شیرازه ‌ها را به فرش متصل می‌کنیم.
از این رو برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع روش های دور دوزی فرش و خدمات انواع فرش می توانید با کارشناسان ماهر و با تجربه قالیشویی گلبرگ تماس حاصل فرمایید.

3- روش دور دوزی متقاطع

روش شیرازه دوزی متقاطع فرقش در خامه ‌ی استفاده شده برای شیرازه خواهد بود. در این راه از دو خامه با رنگ متفاوت استفاده خواهد شد که یکی از خامه ‌ها را از طرف داخل به خارج و خامه دیگر را از خارج به داخل دور تارهای شیرازه پیچیده تا این دو خامه در یک نقطه همدیگر را قطع نمایند. به همین خاطر به آن شیرازه متقاطع گفته خواهد شد که در قالیشویی گلبرگ برای انجام این روش از متخصصان ماهر و با سابقه استفاده می شود تا به فرش های شما صدمه نرسد و به بهترین شکل کار انجام شود.

4- روش شیرازه متخاصم

در این نوع از دور دوزی فرش از خامه ‌هایی با دو رنگ متفاوت استفاده می شود به این صورت که یکی از خامه‌ ها را از سمت خارج به سمت داخل به دور نصفی از تارهای شیرازه و خامه رنگی دیگر را از سمت داخل به خارج به دور نصف دیگر از تارهای شیرازه پیچیده سپس این دو خامه را از بین تارهای شیرازه به صورت ضربدری از داخل هم عبور خواهند داد. با عبور دادن نخ‌ های خامه از داخل هم، جای خامه ‌ها عوض شده و مرتب این عمل تکرار خواهد شد.

ترمیم و تعمیر شیرازه فرش

تخصص در انجام خدمات شیرازه دوزی و ترمیم آن بسیار اهمیت زیادی داشته و قالیشویی گلبرگ برای قسمت شیرازه دوزی خود از پرسنل و متخصصان ماهر و حرفه ای استفاده می کند تا خیال شما عزیزان را نسبت به ترمیم فرش های دستباف، فرش ماشینی، فرش ابریشم یا هر نوع فرش دیگر راحت کند. شیرازه های فرش همانند یک قاب، فرش را در بر گرفته و علاوه بر زیبایی آن سبب استحکام لبه های فرش در برابر سایش و فرسودگی می گردد.

دور دوزی فرش ماشینی

شیرازه دوزی مانند ریشه دوزی فرش می ‌تواند به راه ها و روش های گوناگونی انجام شود که روش ماشینی آن امروزه رواج زیادی گرفته که معمولا برای فرش‌ های ماشینی به کار خواهد رفت. در شیرازه دوزی ماشینی همه کارهای شیرازه دوزی به وسیله ابزارها و ماشین ‌ها انجام شده و افراد تنها در تعیین جنس و رنگ فرش، رنگ و نوع نخ و … دخالت خواهند داشت.
در این روش از دستگاه‌ های سردوز صنعتی استفاده شده و شیرازه ‌های فرش دوباره بافته خواهند شد. به صورت کلی فرش ‌های ماشینی در مقایسه با فرش‌ های دستباف مقاومت کم تری در برابر فرسودگی و بیدزدگی داشته و همین امر موجب می شود که بیشتر به دوردوزی نیاز پیدا کنند.

دوردوزی فرش دستباف

بر خلاف روش شیرازه دوزی فرش ماشینی که همه کارها توسط دستگاه ‌ها انجام خواهد شد در این روش صفر تا صد کار به وسیله دست و افراد ماهر انجام خواهد شد. در این روش رفوگر با توجه به رنگ و ضخامت فرش می ‌تواند یک نخ مناسب را انتخاب نماید و شروع به شیرازه دوزی فرش کند. از آنجایی که فرش ‌های دستباف دارای بافت ظریف ‌تر و حساس تری هستند و از الیاف خاصی بافته خواهند شد، شیرازه دوزی در آن ها اهمیت زیادی خواهد داشت. از این رو در قالیشویی گلبرگ برای انجام این کار از افراد ماهر و با تجربه استفاده می کند تا خیال شما مشتریان عزیز برای ارسال فرش های دستباف خود راحت باشد.

دوردوزی فرشترمیم و رفوگری فرش ها

ما ایرانیان امروزه خوب می دانیم که حفظ هنر اصیل ایرانی چقدر اهمیت زیادی دارد برای همین به بهترین نحو و با بالاترین کیفیت به رفوگری و ترمیم فرش ها خواهیم پرداخت. رفوگری و ترمیم فرش شامل خدماتی نظیر پرداخت فرش، چرم دوزی، دارکشی فرش، رنگ برداری، ریشه بافی فرش، شیرازه دوزی، لکه برداری فرش هستند که هرکدام به شکلی برای کاری خاص و برطرف کردن مشکلی از فرش استفاده خواهد شد. از آنجایی که فرش بر روی زمین است و رفت و آمد زیادی بر روی آن انجام خواهد شد، پس از مدتی مستهلک خواهد شد و با گذشت زمان دچار پوسیدگی و فرسایش می ‌شود. از این ‌رو نیاز به مرمت و ترمیم دارند.

هزینه دوردوزی فرش

به صوت کلی برای رفع سوختگی فرش، تعمیر و ترمیم، دور دوزی فرش، ریشه بافی و … نمی ‌توان یک قیمت و هزینه مشخص تعیین نمود چون که می ‌تواند تحت تأثیر عامل ها و پارامترهای گوناکونی تغییر کند. از مهم ‌ترین و اصلی ترین عواملی که در تعیین قیمت شیرازه دوزی مؤثر می باشد می ‌توان به موارد گوناگونی نظیر نوع فرش، مقدار صدمه وارد شده به فرش، هزینه نوار دوزی، هزینه ‌های مربوط به نخ و … اشاره نمود. به صورت کلی شیرازه دوزی فرش یک کار کاملاً تخصصی و حرفه ‌ای می باشد و افراد عادی نباید شروع به انجام این کار بکنند. از این رو باید از قالیشویی های معتبر و بزرگی نظیر قالیشویی گلبرگ استفاده کنید که جزء بهترین ها در زمینه دور دوزی فرش است.

سفارش آنلاین

به منظور سفارش شستشوی انواع فرش دستباف، ماشینی، موکت وخدمات مربوط به فرش همین الان می توانید به وسیله سایت قالیشویی گلبرگ به صورت آنلاین سفارش خود را ثبت کرده و به آسانی مرحله به مرحله در جریان مراحل شستشوی فرش خود باشید.

سخن آخر

شیرازه فرش ‌ها به عنوان یکی از ستون اصلی فرش‌ ها شناخته خواهد شد که می‌تواند پرزها و تارهای فرش را در کنار هم نگه دارد. در واقع شیرازه می‌ تواند حکم یک قاب را برای فرش ها داشته باشد و آن را در یک چهارچوب خاص نگهداری کند. شیرازه فرش امکان دارد تحت شرایط ویژه ‌های نظیر رطوبت، بیدخوردگی، پارگی و … دچار صدمه و خسارت شده و نیاز به ترمیم و تعمیر پیدا خواهد کرد. دور دوزی فرش در حقیقت یک کار کاملاً تخصصی و حرفه ‌ای می باشد و لازم خواهد بود برای انجام آن از خدمات بهترین و معتبرترین قالیشویی نظیر قالیشویی گلبرگ استفاده کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.