امتیاز به ما، نشانه رضایت شماست!

تعویض ریشه فرش ماشینی

یکی از اقدامات اساسی جهت افزایش عمر و نگهداری فرش، تعویض ریشه فرش ماشینی می‌باشد. از آنجایی که فرش‌ها بیشتر از وسایل دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند، درنتیجه برای مراقبت و نگهداری از آنها لازم است تا نکات بیشتری را رعایت نماییم. علاوه بر آن قیمت بالای فرش نیز سبب شده تا هر چند سال یک‌بار برای تعویض این کالا اقدام نماییم. بنابراین در این مقاله قصد داریم راه‌های تعویض ریشه فرش ماشینی را توضیح دهیم.

رفت و آمد زیادی که بر روی فرش‌ها انجام می‌شود، منجر به فرسودگی قسمت‌های مختلف فرش خواهد شد. ریشه فرش با توجه به زیبایی و طرح خاصی که به منزل می‌دهد، اما سریع‌تر از سایر بخش ها از فرم می‌افتد. این اتفاق سبب بهم ریختن دکوراسیون منزل نیز می‌گردد.

یکی از قسمت‌های مهم فرش، ریشه فرش می‌باشد و خود ریشه فرش در بین متخصصان و کارشناسان فرش نوع‌های مختلفی دارد. شایان ذکر است که میزان مقاومت ریشه‌ها به جنس نخ تار فرش بستگی خواهد داشت.

باید توجه کنید که نحوه شستشو و مراقبت از فرش در طول عمر آن نقش زیادی دارد. حتی هنگام جارو کشیدن هم ممکن است که به ریشه فرش آسیب وارد گردد. بنابراین لازم است تا از همه جنبه‌ها به مراقبت از فرش‌های ارزشمند خود بپردازیم تا به خرابی دچار نشوند.

شاید خیلی از افراد گمان کنند که شستشو خانگی راهی مناسب برای تمیز نمودن فرش منزل است. اما باید به این نکته توجه گردد که در صورت استفاده از هر ماده شوینده اشتباه، امکان آسیب جدی و خرابی برای فرش بوجود خواهد آمد. بنابراین بهتر است تا فرش خود را به قالیشویی گلبرگ بسپارید.

تعویض ریشه فرش ماشینیترمیم ریشه فرش ماشینی

در صورتی که از فرش‌های خود رضایت ندارید و همچنین عوض کردن فرش هم با بودجه شما جور نمی‌باشد بهتر است تا با صرف هزینه کمتر فرش خود را زیباتر سازید. همانطور که گفته شد فرش‌ها به مرور زمان و بدلیل استفاده نامناسب به پوسیدگی و آسیب دچار می‌شوند. از طرفی پوسیدگی فرش‌ها هم بیشتر در نواحی لبه و ریشه‌ها خودنمایی می‌نماید. برای جلوگیری از فرسودگی فرش‌ها پیشنهاد می‌شود که آنها را در محیط‌های مرطوب نگهداری نکنید.

برای شستن فرش سعی کنید آنها را به قالیشویی‌ گلبرگ بسپارید تا اطمینان حاصل کنید که از مواد شوینده بسیار قوی برای این کار استفاده نمی‌نمایند. زیرا در غیر این صورت شاید در این موارد ظاهر فرش تمیز گردد اما روند تسریع پوسیدگی آن بسیار زیاد خواهد شد.

ترمیم ریشه فرش ماشینی در بیشتر مواقع به تخصص بسیار زیادی نیاز داشته و به همین سبب بهتر است که این کار را به بهترین قالیشویی در افسریه بسپارید. اما چنانچه قصد ترمیم فرش را در خانه دارید باید قبل از اقدام به این کار با آموزش‌های پایه آشنا شوید. در ادامه درمورد ترمیم ریشه فرش ماشینی بیشتر صحبت خواهیم کرد تا بیشتر با این موضوع آشنا گردید و بتوانید این کار را بدون مشکلی انجام دهید.

شاید فکر کنید که ریشه فرش ماشینی تنها جنبه تزئینی داشته و به استحکام کلی فرش کمکی نمی‌کند. اما باید بگوییم که چنانچه ریشه فرش دچار آسیب شود، به تمام بافت فرش آسیب رسیده و بافت به تدریج از بین خواهد رفت. ریشه فرش در قسمت عرض فرش و به رنگ‌های کرمی و سفید قرار دارد. بنابراین در صورت از بین رفتن ریشه فرش باید به تعویض ریشه فرش ماشینی توسط بهترین قالیشویی در رسالت اقدام نماییم.

 

حفظ شکل طبیعی ریشه فرش

قرارگیری ریشه فرش در قسمت لبه آن سبب شده تا در معرض بیشترین آسیب قرار گیرد و درنتیجه ترمیم ریشه فرش ماشینی اهمیت زیادی پیدا می‌کند. در صورتی که قصد مرمت فرش را داشته باشید، در آینده از هزینه‌های مربوط به تعمیر و همچنین تعویض فرش در امان خواهید بود. تعمیر ریشه فرش مزایای زیادی دارد زیرا موجب افزایش طول عمر و عدم پوسیدگی ریشه فرش می‌شود.

حفظ شدن شکل طبیعی بافت فرش یکی دیگر از مزایای تعمیر ریشه فرش بوده و همچنین فرش شما بدلیل خرابی با کاهش قیمت مواجه نمی‌شود. از طرفی این کار از آسیب دیدن قسمت‌های دیگر فرش نیز جلوگیری می‌نماید.

البته باید به این نکته نیز توجه کنیم که ترمیم ریشه فرش ماشینی برای تغییر رنگ ریشه و همچنین تناسب آن با دکوراسیون منزل نیز انجام می‌شود. برای این کار شما می‌توانید فرش خود را به بهترین قالیشویی در تهران نو بسپارید.

ریشه دوزی فرش ماشینیریشه‌زنی فرش

ریشه‌دوزی فرش به روش‌های مختلفی صورت گرفته و دسته‌بندی‌های متفاوتی نیز دارد. در میان انواع ریشه‌های فرش می توانیم به نوع ساده، حلقه‌ای، توری و … اشاره نماییم. هر نوع از بافت ریشه فرش ماشینی دارای درجه استحکام مشخصی است و شرکت‌های مختلف با توجه به نیاز مشتری و همچنین تجهیزات خود از آنها استفاده می‌نمایند.

لازم است تا به این نکته توجه شود که ریشه‌زنی فرش توسط قالیشویی گلبرگ انجام گردد. و در هنگام تحویل فرش خود از متراژ ریشه و قیمت ریشه مطلع شوید.

ترمیم ریشه فرش ماشینی توسط قالیشویی در لواسان براساس میزان خرابی و بوسیله دستگاه‌های ریشه‌زنی انجام می‌گیرد. در صورتی که ریشه فرش نیاز به ترمیم داشته باشد از نخ مشابه با چله فرش استفاده می‌گردد. اما چنانچه بیشتر قسمت‌های ریشه فرش به ترمیم نیاز داشته باشد باید تمامی ریشه ترمیم شود. مشتری می‌تواند رنگ و جنس نخ مورد نظر خود را سفارش دهد.

لازم به ذکر است که ترمیم ریشه فرش دستی و فرش‌های نفیس بیشتر با نخ پشمی و یا ابریشمی صورت می‌گیرد. زیرا این نوع از نخ‌ها دارای استحکام مناسبی بوده و به حفظ و ظرافت فرش هم کمک می‌نماید. فرآیند ریشه‌زنی فرش‌های دستباف باید توسط افراد متخصص و در مدت زمان طولانی‌تری انجام گردد.

ریشه‌زنی فرش با دست معمولا به دو روش بطلمه و مغزی انجام می‌گردد. در روش بطلمه فرش را بر روی یک سطح شیب‌دار قرار داده و تعدادی میخ با فاصله‌های مشخص جلوی آن نصب می‌کنند. در ابتدا نخ چله را به اولین میخ گره زده و سپس سوزن نخ شده را چند رج پایین‌تر از اولین ریشه عبور می‌دهند. بعد از آن سوزن را از محل خروج وارد قالی می‌نمایند و در جهت چله اول از داخل گره‌ها و پودها عبور خواهند داد. در آخر هم از اولین سر ریشه و ابتدای فرش خارج می‌کنند.

 

تعیین قیمت ترمیم ریشه فرش

در ترمیم ریشه فرش به روش مغزی، سوزن نخ‌دار ابتدا به اولین میخ روبه‌روی فرش گره زده شده و سوزن وارد اولین گره فرش می‌گردد. همچنین از چند رج بالاتر و بعد از عبور دادن از گره‌ها و پودها از فرش خارج می‌نمایند. سپس با انجام این مراحل سوزن به صورت مورب وارد ردیف کناری شده و پس از عبور از گره‌های ردیف دوم از لبه فرش خارج می‌شود. در نهایت سوزن به میخ دوم گره زده شده و به این صورت وارد گره‌های بعدی می‌شود.

تعیین قیمت ریشه‌زنی فرش بطور کلی براساس نوع فرش ماشینی و دستباف و همینطور روش مورد استفاده برای ترمیم ریشه فرش انجام می‌شود. یکی از راه‌های مناسب به منظور کاهش هزینه‌های ترمیم فرش این است که ریشه فرش را گره بزنیم. گره زدن ریشه فرش‌ها هم معمولا به سه روش دوگره، زنجیره‌ای و همچنین نخودی انجام خواهد شد.

اگر دارای فرش دستباف هستید باید به این نکته توجه نمایید که ریشه فرش دستباف نسبت به فرش‌های ماشینی از اهمیت بیشتری برخوردار است. ریشه فرش دستباف نقش مهمی در استحکام بافت فرش بر عهده داشته و ادامه تارها می‌باشد. بهتر است تا ترمیم فرش دستباف را به قالیشویی گلبرگ بسپارید. زیرا هرگونه اشتباهی به فرش آسیب جدی می‌رساند.

همانطور که گفته شد، تعمیر ریشه فرش در اکثر موارد به تخصص بالایی نیاز داشته و از آنجایی که در قالیشویی‌ها روش‌های متفاوتی برای این کار در نظر می‌گیرند، قیمت ریشه فرش بطور کلی توسط خود قالیشویی تعیین می‌گردد.

ترمیم ریشه فرش ماشینیبافت ریشه فرش ماشینی

بافت ریشه فرش ماشینی برای هر نوعی از فرش که دارای ریشه باشد قابل استفاده است. رفوگری فرش با استفاده از بافت ریشه به تزئین ریشه فرش می‌پردازد. رفوگر می‌تواند طرح‌های مختلفی را روی آن اجرا کند. در هنر رفوگری با روش دوگره ریشه فرش را تزئین می‌نمایند. این روش علاوه بر جنبه تزئینی از جنبه پیشگیری نیز برخوردار است.

برای هر فرشی که دارای ریشه است، بافت ریشه فرش قابل استفاده می‌باشد و به آسانی می‌توان ریشه‌های فرش را بافت زد. امروزه با ظهور فرش‌های ماشینی دستباف گونه و وجود طرح‌ها و نقشه‌های متنوع روی آنها، ریشه بافی فرش مانند قبل برای فرش‌های ماشینی امروزی کاربردی نبوده و این نوع از فرش‌ها خودشان مجهز به گره ریشه فرش می‌باشند.

شایان ذکر است که ریشه بافی برای فرش‌های دستباف و فرش‌های ماشینی با سابقه تولید بیشتر، بسیار پرکاربرد است. به این صورت که ریشه‌ بافی فرش برای انواع ریشه فرش‌های دستباف بسیار دارای اهمیت می‌باشد.

 

آشنایی با گلیم فرش

پس از بافته شدن قالی دستباف توسط بافنده، برای جلوگیری از پاشیده شدن بافت‌های انتهایی قالی و بهم نخوردن ترتیب آنها، بافنده باید تا چند رج بعد از بافت فرش شروع به گلیم بافی نماید. زیرا همین گلیم به ثابت ماندن بافت انتهایی کمک خواهد کرد.

در مواقعی نیز ممکن است که همین گلیم که مسئول حفاظت برای بافت انتهایی می‌باشد خودش به سستی و بر هم ریختگی دچار گردد. برای جلوگیری از این مسئله باید روی گلیم‌ها از گره ریشه فرش یا دوگره استفاده شود. این کار موجب عدم سستی و ثبات گلیم فرش‌های دستی خواهد شد.

اگر فرش دستباف دارید باید در اولین فرصت آن را به دست رفوگر متخصص بسپارید تا ریشه‌های فرش را بطور کامل بافته و با این کار از سست شدن گلیم و حاشیه فرش جلوگیری شود و پس از مدتی شاهد کاسته شدن بافت‌های فرش خود نخواهید بود. زیرا خراب شدن فرش‌های دستباف که دارای ارزش بسیاری هستند قطعا باعث ناراحتی خواهد شد.

چنانچه ریشه فرش، کهنه یا پوسیده شده و نیاز به ریشه‌های جدید داشته باشد باید ابتدا روی ریشه‌ها یک ردیف دوگره ساده زده شود و سپس عمل ریشه‌زنی انجام گردد.

ابزار لازم برای انجام کار دوگره یا تزئین ریشه فرش، تنها نخ است. این نخ بطور معمول با توجه به جنس ریشه فرش تعیین می‌گردد. طرز بافت ریشه فرش که توسط رفوگر انجام می‌شود به این صورت است که به وسیله دوگره، ریشه‌ها را بنا بر نوع آنها و سلیقه رفوگر به دسته‌های 2، 3 و یا 4 تایی کنار هم گره می‌زنند. البته این یک گره ساده نمی‌باشد. زیرا گره‌ها تا پایان کار باید یک سایز بوده و به صورت منظم در کنار یکدیگر قرار گیرند.

ریشه فرش‌هایی که دارای ظرافت بیشتری هستند بطور معمول دو گروه آنها به صورت دسته های 2 تایی می‌باشند. مانند چله ابریشم و هرچه ریشه ضخیم‌تر و درشت‌تر باشد، رفوگر دسته‌های 3 یا 4 تایی را برای زدن دو گره انتخاب می‌نماید.

 

انواع ریشه‌بافی

ریشه بافی فرش‌ها به دو صورت ساده و طرح‌دار انجام شده و همین امر سبب بوجود آمدن زیبایی و جلوه‌های فوق‌العاده خاصی در حاشیه فرش‌ها می‌شود. این طرح‌ها فرش را شیک‌تر و خاص‌تر نشان می‌دهد. در روشی که تزئین ریشه فرش به شکل ساده انجام می‌گردد، رفوگر با استفاده از نخی که شبیه به چله است یک ردیف از چپ به راست با میزان دسته‌های مشخص و مرتب شروع به دوگره زنی می‌نماید.

اما روش دیگری که به عنوان تزئین ریشه فرش از آن نام برده می‌شود، روش ساده نبوده بلکه اصل تزئین ریشه فرش در گره‌های طرح‌دار می‌باشد. در این روش تزئین فرش به شکلی است که رفوگر یا هر فردی که در این کار دارای تخصص است بر روی ریشه‌های حاشیه‌ای فرش در 3 دست و در 3 ردیف جدا از چپ به راست با تعداد دسته‌های مشخصی اقدام به دوگره زدن می‌نماید. همچنین بر طبق سلیقه و طرحی که در ذهن رفوگر وجود دارد بر روی ریشه فرش پیاده می‌شود.

برای تزئین ریشه فرش از نخ رنگی که با زمینه فرش متناسب است استفاده شده و طرح‌ها بسیار متفاوت خواهند بود به شکلی که در پایان کار ریشه‌ها به صورت زنجیروار و در شکل‌های زیگزاگی، لوزی و یا پنجره‌ای به هم متصل می‌شوند.

ما در مجموعه خود بدلیل تجربه‌ای که سال‌ها در هنر رفوگری داریم توصیه می‌کنیم که حتما برای افزایش طول عمر فرش و همچنین استحکام آن از قالیشویی‌ گلبرگ خدمات بگیرید و فرش خود را به دست افراد متخصص بسپارید تا با بهترین کیفیت اقدام به ریشه بافی فرش شما نمایند. مخصوصا اگر فرش دستباف داشته باشید، سپردن این فرش‌ها به افراد متخصص بدلیل ارزش و زیبایی بالایی که دارند دارای اهمیت بیشتری نسبت به فرش‌های ماشینی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.