امتیاز به ما، نشانه رضایت شماست!

پاک کردن لاک از روی فرش

لاک زدن به انگشت‌ها همیشه کار سختی است، به خصوص که امکان ریختن لاک روی سطوح مختلف از جمله فرش وجود دارد. اگر لاک روی فرش ریخته شود برای پاک کردن آن کار سختی در پیش خواهید داشت. چنانچه لاک روی سطوح خشک شود، پاک نمودن آن سخت‌تر هم خواهد شد. شاید در این مواقع به فکر این باشید که فرش خود را به یک قالیشویی بسپارید. البته برای پاک کردن لاک از روی فرش روش‌های زیادی وجود دارد که در این مقاله قصد داریم به آنها اشاره کنیم.

از بین بردن لکه لاک از روی فرشروش پاک کردن لاک

یکی از پردرخواست‌ترین خدمات قالیشویی گلبرگ، پاک کردن لاک از روی فرش می‌باشد. نحوه پاک کردن لاک از روی فرش با جنس‌های متفاوت با مراحل خاص و روش لکه‌بری صحیح همراه است. همچنین برای پاک کردن لاک از روی فرش و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی بهتر است با افراد مطلع در این زمینه مشورت نمایید.

یکی از اصلی‌ترین دغدغه بانوان در هنگام استفاده از لاک، پاک کردن لاک از روی فرش است زیرا از بین بردن لاک از روی فرش به راحتی ممکن نیست. البته در این مورد چند راه حل خانگی وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

خیلی از افراد ممکن است بدلیل سهل‌انگاری منجر به ریخته شدن یک نوشیدنی مثل نوشابه و دوغ شده و یا هنگام خوردن غذا، خورشت یا هر ماده دیگری را بر روی فرش ریخته و سبب ایجاد لکه شوند. یکی از لکه‌هایی که زیاد روی فرش ایجاد می‌شود لکه ایجاد شده لاک ناخن است.

لازم به ذکر است که پاک کردن لکه لاک خیس بسیار آسان‌تر از لکه لاک خشک شده می‌باشد. بنابرابن قبل از اینکه لاک خشک شود باید به پاک کردن آن اقدام نمایید. بهتر است ابتدا لاک را با قاشق از روی فرش برداشته و سپس با استفاده از یک پارچه یا حوله باقی لاک را جذب کنید. پارچه را به صورت ضربه‌ای به فرش زده و آن را روی فرش نمالید، زیرا این کار سبب پخش ‌شدن لاک در سطح فرش خواهد شد.

پس از هر ضربه از قسمت تمیز پارچه جهت ادامه کار خود استفاده کنید و تا زمانی که دیگر هیچ رنگی جذب پارچه نشود به کار خود ادامه دهید. حالا زمان انتخاب یک تمیز‌کننده مناسب است. برای پاک نمودن لاک از روی فرش تمیزکننده‌های مختلفی وجود دارند. البته به هیچ عنوان نباید از استون و وایتکس استفاده کنید زیرا هر دوی این محصولات به فرش آسیب می‌رسانند. یکی از بهترین گزینه‌ها لاک‌پاک‌کن‌های بدون استون هستند. برای از بین بردن لکه لاک می‌توانید فرش مورد نظر خود را به قالیشویی در آپادانا سپرده و آن را به صورت تمیز دریافت نمایید.

بهتر است تا قبل از اینکه مواد تمیزکننده را روی فرش به کار برید، روی قسمت کوچکی از فرش مقداری از آنها را امتحان نمایید. پنبه‌ای را آغشته به ماده تمیزکننده کرده و آن را روی قسمتی از فرش امتحان کنید. مثلا قسمت‌هایی که در زیر مبل قرار دارند زیاد در معرض دید نبوده و محل مناسبی برای امتحان کردن تمیزکننده‌ها می‌باشند.

پس از گذشت چند دقیقه ببینید که آیا رنگ آن قسمت رفته و یا اثر دیگری توسط تمیزکننده روی فرش بوجود آمده است یا خیر. چنانچه تمیزکننده سبب تغییر رنگ فرش شده باشد باید از تمیزکننده دیگری استفاده نمایید. در صورتی که آسیبی به بافت فرش وارد نشده و یا رنگ آن نرفته باشد، می‌توانید برای پاک کردن فرش از همین تمیزکننده استفاده کنید.

چنانچه قصد پاک نمودن لاک خشک شده از روی فرش را دارید باید در ابتدا بوسیله چاقو یا ناخن تا آنجا که مقدور است، لاک خشک شده را از روی فرش بردارید. علاوه بر آن می‌توانید سطح نازکی از فرش که توسط لاک خشک شده است را با قیچی ببرید. برش عمیق باعث ایجاد علامت مشخصی روی فرش خواهد شد. بنابراین باید احتیاط لازم را به کار ببرید.

پس از انجام کارهای گفته شده باید فرش را توسط جاروبرقی تمیز نمایید تا تکه‌های باقیمانده لاک و قسمت‌های بریده شده فرش از روی سطح آن تمیز شوند. قالیشویی نظام‌آباد نیز همواره آماده شستشو قالی و فرش‌های مختلف می‌باشد.

پاک کردن لاک از روی فرش

 

بهترین روش پاک کردن لاک از روی فرش

بهترین گزینه استفاده از لاک‌پاک‌کن بدون استون می‌باشد. زیرا این پاک‌کننده برای حل کردن لاک طراحی شده است. تکه‌ای از پنبه را به این محلول آغشته و در ابتدا قسمتی از آن را روی فرش امتحان کنید. در صورتی که پس از یک یا دو دقیقه آسیبی به فرش وارد نشد خواهید توانست با خیالی آسوده اقدام به پاک کردن لکه لاک از روی فرش توسط لاک‌پاک‌کن نمایید.

یک تکه پارچه را آغشته به لاک‌پاک‌کن کرده و به آرامی روی لاک خشک شده فشار دهید و به آن ضربه بزنید. این کار باعث می‌شود تا لکه در تمیزکننده حل گردد. هر بار باید برای اینکار از قسمت تمیز پارچه استفاده کنید. هیچ‌وقت تمیزکننده را به شکل مستقیم روی فرش نریزید زیرا اینکار موجب آسیب به بافت فرش خواهد شد. از طرفی محکم فشار دادن پارچه هم سبب می‌شود تا لاک در عمق بیشتری از فرش فرو برود.

پس از پاک کردن لکه لاک از روی فرش باید حوله یا پارچه را روی فرش فشار داده تا باقی لاک یا تمیزکننده به پارچه جذب شود.

یکی از روش‌های دیگری که برای پاک کردن لاک از روی سطح فرش به کار می‌رود، استفاده از اسپری مو است. ابتدا باید بوسیله آب، لکه را مرطوب کرده و سپس اسپری مو را 15 مرتبه بر روی لکه اسپری نمایید و بعد از آن با یک مسواک روی آن به آرامی بکشید. این مراحل را چند بار تکرار کنید تا لکه کاملا پاک گردد. اسپری مو هیچ آسیبی به فرش شما نمی‌زند.

استفاده از الکل نیز یکی از رایج‌ترین ترفندها برای از بین بردن لاک از روی فرش می‌باشد. با استفاده از قطره چکان مقداری از الکل را روی لکه ریخته و سپس با یک پارچه تمیز آن را پاک کنید. این فرآیند را ادامه دهید تا لاک کاملا پاک گردد. البته از الکل برای پاک کردن لاک به مقدار بیش از حد استفاده نکنید. همچنین با سپردن قالی لکه‌دار خود به قالیشویی در خیابان بهار به راحتی فرش خود را به صورت تمیز تحویل بگیرید.

نحوه تمیز کردن لاک از روی فرش

برای پاک کردن لاک از فرش می‌توانید از شیشه شوی هم استفاده کنید. به این صورت که لکه را با شیشه شوی خیس نموده و با یک اسفنج به شکل دورانی روی آن بکشید، سپس آن را با آب پاک نمایید. بعد از خشک شدن فرش، لکه هم باید پاک شده باشد. چنانچه لکه لاک پاک نشد به تکرار این روند ادامه دهید.

به کار بردن سرکه سفید جهت این کار  آسیب کمتری در مقایسه با پاک‌کننده‌های شیمیایی دیگر وارد می‌نماید. بنابراین چنانچه قصد پاک کردن لکه از روی فرش دستباف را دارید توصیه می‌شود که از سرکه سفید استفاده کنید. برای پاک کردن لکه از روی فرش دستباف ابتدا مقداری از سرکه سفید را روی لکه ریخته و 10 دقیقه صبر کنید. پس از آن لکه لاک را از روی فرش پاک نمایید.

برای پاک کردن لکه‌های کوچک و یا کم‌رنگ می‌توانید از آب و صابون استفاده کنید. مقداری از آب و صابون ولرم را با هم مخلوط نموده و آن را روی لکه فرش بریزید و 5 دقیقه صبر کنید. سپس با یک دستمال نخی سفید، لکه را بطور کامل از فرش پاک نمایید. پس از آن فرش را خشک کرده تا اثری از لاک روی فرش باقی نماند.

شما می‌توانید با سپردن فرش خود به قالیشویی در امام حسین به راحتی از شر لکه‌های ایجاد شده روی آن خلاص شوید.

پاک کردن لکه لاک

پاک کردن لکه لاک از روی فرش

اگر فرش روشنی در منزل دارید هرگز برای پاک کردن لکه لاک از استون استفاده نکنید. ولی در صورتی که فرش شما تیره بوده و ماده تمیزکننده دیگری نیز در اختیار ندارید، پنبه یا اسفنج آغشته به استون را روی لکه قرار داده و سپس توسط یک دستمال تمیز و جاذب اقدام به پاک نمودن آن محل نمایید.

همچنین با الکل صنعتی نیز شدنی است اما همانطور که گفته شد برای هر فرشی استفاده از این روش مناسب نیست. به خصوص در رابطه با فرش‌هایی که رنگ پس داده و قدیمی هستند نباید از هر تمیزکننده‌ای برای از بین بردن لکه‌های آنان استفاده شود. بنابراین قبل از هرگونه اقدامی نیاز است تا جنس فرش‌تان را بررسی کرده سپس به تهیه تمیز کننده بپردازید.

زمانی که لاک، تازه بر روی فرش ریخته شده و هنوز خیس است، ابتدا مقداری یخ روی آن گذاشته و صبر کنید. حالا می‌توانید مقداری اسپری مو یا تافت روی لکه لاک زده و بعد از آن مقداری الکل صنعتی روی لکه لاک بریزید. در مرحله بعدی با استفاده از یک مسواک تمیز لکه لاک را به مدت یک دقیقه مسواک نمایید. حالا وقت آن است تا روی لکه آب سرد ریخته و دوباره آن را با مسواک پاک کنید.

در صورتی که لکه لاک با این روش کم‌رنگ گردید باید با یک دستمال نخی و سفید شروع به پاک کردن لکه لاک کنید. البته باید به این نکته نیز توجه نمایید که در هنگام این کار لکه روی فرش پخش نشود. هر زمان که اثری بر روی فرش باقی نماند، زمان کشیدن جاروبرقی روی فرش خشک شده می‌باشد.

یکی دیگر از روش‌هایی که بوسیله آن می‌توانید لکه فرش را پاک کنید استفاده از آب اکسیژنه است. برای این منظور دستمال را با مقداری آب اکسیژنه مرطوب کرده و توسط آن شروع به مرطوب کردن لکه ناخن کنید. چناچه قصد دارید لکه لاکی که خشک شده و یا مدت زمان زیادی از ریخته شدن آن بر روی فرش می‌گذرد را پاک نمایید بهتر است تا 30 دقیقه صبر کنید.

حالا نوبت آن است تا با یک پارچه سفید فرش را پاک کرده و آب اکسیژنه را نیز از روی فرش بردارید. زمانی که لکه لاک ناخن از فرش پاک شد می‌توانید محل مورد نظر را با یک پارچه مرطوب پاک نمایید.

نحوه پاک کردن لاک از روی فرشپاک کردن لکه لاک از روی موکت

برای پاک کردن لکه لاک از روی موکت نیاز است تا ابتدا با یک قاشق کوچک، مواد ریخته شده را به آرامی از روی موکت برداشته و حواس‌تان باشد که قاشق را روی محل لکه فشار ندهید. زیرا این کار سبب نفوذ لاک به داخل الیاف موکت و فرش می‌شود.

حالا نوبت آن است تا با استفاده از یک حوله بدون پرز اقدام به تمیز کردن لکه کنید. برای این کار باید حوله را به شکل ضربه‌ای روی لاک زده و باقیمانده لاک را توسط حوله جذب نمایید. از کشیدن حوله روی لکه و حرکت رفت و برگشتی به شدت پرهیز کنید زیرا این کار موجب پخش شدن لکه خواهد شد. تنها راه جذب باقیمانده لاک حرکات ضربه‌ای می‌باشد.

برای از بین بردن لکه لاک از روی فرش بهتر است تا ابتدا مقداری از مواد تمیزکننده را روی قسمتی از موکت امتحان نموده تا از آسیب رساندن به موکت جلوگیری شود.

همیشه بلافاصله بعد از ریخته شدن لاک بر روی سطوح فرش یا موکت شروع به پاک کردن آن نمایید، زیرا همانطور که گفته شد در صورت خشک شدن این ماده، پاک کردن آن دشوارتر می‌گردد و نکته دیگری که باید رعایت کنید استفاده نکردن از ابزارهای نوک تیز برای پاک کردن موکت می‌باشد. زیرا این عمل احتمال سوراخ شدن موکت را افزایش می‌دهد.

قالیشویی‌ها معمولا از تمیزکننده و مواد مخصوصی برای از بین بردن لکه لاک استفاده نموده که به مردم بدلیل نیاز به دانش کافی و اطلاع از نحوه استفاده آنها توصیه نمی‌شود. افرادی که در قالیشویی گلبرگ کار می‌کنند تجربه بالایی در این زمینه دارند.

قیمت مناسب وکیفیت بالای کار از جمله موارد مهم برای انتخاب یک قالیشویی موثر می‌باشند. قالیشویی گلبرگ به عنوان یک قالیشویی نمونه در محدوده پیروزی فعالیت می‌کند و آماده هرگونه خدمت‌رسانی به شما مردم عزیز است.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.