امتیاز به ما، نشانه رضایت شماست!

رفوگری فرش در تهران

در خانه های ایرانی فرش، جز اساسی ترین وسایل خانه به حساب می آید. اغلب فرش ها پس از مدتی کهنه، فرسوده یا پاره می شوند. یا لکه های آن ها قابل پاک شدن نیست. به همین دلیل افراد همواره در حال خرید فرش و تعویض فرش های قبلی هستند. با روش های جدید شستشوی فرش و رفوگری، این نیاز به خرید فرش تا حدودی کاهش پیدا کرده است. با این روش ها شما قادر خواهید بود لکه ها را از فرش پاک کنید و فرش های پاره یا کهنه را ترمیم کنید. این روش ها بخصوص برای فرش های گران قیمت بسیار مقرون به صرفه و مناسب هستند.

در دامه عنوان های زیر ارائه خواهد شد:

  • انتخاب بهترین فرش
  • پاک کردن لکه از روی فرش
  • مراقبت از انواع فرش
  • ترمیم یا رفوگری فرش چیست؟
  • انتخاب بهترین قالیشویی
  • انواع روش های قالیشویی

اما برای اولین مرحله، شما باید فرش را با دقت انتخاب کنید.

 انتخاب بهترین فرش

اول از همه سعی کنید از خرید فرش هایی با قیمت پایین و رنگی خودداری کنید. زیرا این فرش ها با اولین شستشو به کلی خراب می شوند و طرح های برجسته آن ها از بین می رود. تار و پود این نوع فرش از جنس نخ های ضخیم و باریک است که هنگام راه رفتن زود کنده می شوند. همچنین جارو کردن این فرش ها بسیار سخت است و پس مدتی مو جمع می کنند و جدا کردن موها از آن ها کار بسیار سختی محسوب می شود. از همه مهم تر اینکه این فرش ها باعث بروز آلرژی در افراد حساس می شوند.

توجه داشته باشید که فرق بین فرش ماشینی و دستباف فقط قیمت بالای فرش دستباف نیست، بلکه کیفیت فرش دستباف به خاطر نخ های باکیفیت آن بسیار بیشتر است.  اما اگر خرید فرش دستباف از لحاظ اقتصادی برایتان سخت است، فرش ماشینی ای بخرید که تراکم بالایی داشته باشد چون گره و استحکام این فرش ها بیشتر است.

رفوگری فرش در تهران، رفوگری گلبرگ

رفوگری فرش در تهرانانواع فرش ماشینی

فرش ماشینی اکریلیک: این فرش ها با نخ اکریلیک بافته می شوند. نخ اکریلیک که از مواد نفتی ساخته می شود ظاهری شبیه به نخ پشمی طبیعی دارد. این فرش ها جز بهترین فرش های ماشینی محسوب می شوند. برخلاف بقیه فرش ها که پس از مدتی خمیده می شوند، فرش اکریلیک در اثر پاخوردن کهنه نمی شوند. همچنین در برابر شستشو و نورآفتاب تغییر رنگ نمی دهند. همچنین دربرابر حرارت مثلا اتو نسبت به بقیه فرش ها مقاوم تر هستند.

فرش ماشینی پلی پرولین:

این فرش ها قیمت مناسب تری دارند و در اثر شستشو و نور خورشید تغییر رنگ نمی دهند. اما نرمی و لطافت خود را زود از دست می دهد و پاک شدن لکه ها از روی آن سخت است.

فرش ماشینی پلی استر:

این فرش ها رنگ و جلای بسیار زیادی دارند و طرح های آن ها نسبت به بقیه فرش ها متنوع تر و زیباتر است. این فرش ها پرزدهی ندارند و برای افراد آلرژیک یا حساس بهترین گزینه محسوب می شوند. همچنین جذب رطوبت در فرش پلی استر بسیار پایین است که این مسئله باعث افزایش عمر این فرش هاست. متاسفانه این فرش ها در اثر شستشو، رنگ و جلای خود را از دست می دهند.

رفوگری فرش در تهران ، رفوگری گلبرگ

فرش دستباف

فرش دستباف که نماد جلا و رنگ ایران است، ارزشمند ترین نوع فرش است و هرچقدر به عمر آن اضافه شود، ارزشش بیشتر می شود بنابراین فرش دستباف هرچقدر بیشتر عمر کند و پا بخورد، بارارزش تر می شود. به همین دلیل مراقبت از فرش دستباف بسیار مهم است زیرا علاوه بر ارزش بالای مالی، ارزش معنوی دارد.  در فرش دستباف از الیاف طبیعی استفاده شده به همین دلیل در تابستان گرم و در زمستان سرد است. فرش های دستباف رنگ نمی دهند و الکتریسیته ی ساکن از فرش تولید نمیشود. این فرش ها هیچگونه حساسیتی برای افراد آلرژیک به وجود نمی آورد.

رفوگری فرش در تهران ، رفوگری گلبرگ

پاک کردن لکه از روی فرش

برای پاک کردن لکه از روی فرش می توانید از این محلول های خانگی استفاده کنید. توجه داشته باشید هر یک از این محلول ها ممکن است باعث خراب شدن بافت فرش شود. بنابراین اول آن را روی گوشه ای از فرش تست کنید. در صورت عدم آسیب فرش، به راحتی از آن استفاده کنید.

جوش شیرین + پودر بوراکس + روغن

بوراکس لکه و جوش شیرین بو را از بین میبرد.

جوش شیرین + سرکه سفید

بسیار پاک کنندگی بالایی دارد. همچنین می توانید فقط از جوش شیرین و آب ولرم استفاده کنید.

سرکه + آب داغ

این محلول به خاطر اسیدی بودن ممکن است به فرش آسیب برساند بنابراین اول  از آن برای گوشه ای از فرش امتحان کنید. این محلول برای پاک کردن لکه ی انار بسیار مناسب است.

یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی + یک فنجان آب ولرم

بهترین محلول برای پاک کردن لکه چای و قهوه است.این محلول را روی لکه نگه دارید. سعی کنید تا جای ممکن آن را روی لکه نمالید زیرا باعث پخش شدن آن میشود.

آبلیمو + آب

برای پاک کردن لکه ادویه از این محلول استفاده کنید.

استون یا پدهای لاک پاک کن

برای پاک کردن چسب، رنگ و لاک از این حلال های قوی استفاده کنید.

سرکه سفید+ نمک + روغن

این محلول خانگی برای پاک کردن اکثر لکه ها حتی لکه ی آلبالو نیز موثر است. همچنین باعث خوشبو شدن فرش می شود.

آمونیاک + سرکه

این محلول بسیار قوی است. بنابراین قبل از استفاده حتما آن را روی گوشه از فرش تست کنید. این محلول بوی نامطبوع را کاملا از بین میبرد.

رفوگری فرش در تهران با بهترین قیمت،  رفوگری گلبرگ

مراقبت از انواع فرش

نکاتی برای جارو زدن

سعی کنید در جهات مختلف جارو بزنید زیرا جارو کردن در یک جهت خاص در طولانی مدت، باعث خم شدن پرز های فرش می شود.

برای جارو زدن، از جاروهایی با برس ها دوار استفاده کنید. زیرا این جارو ها پرز های فرش را حسابی بهم میزند و گردوغبار، خاک وآشغال ها کاملا از آن ها خارج می شوند.

به نور آفتاب توجه کنید.

نور آفتاب باعث کمرنگ شدن و کهنه شدن فرش می شود. سعی کنید تا جایی که ممکن است فرش را دور از نور خورشید پهن کنید.

فرش را دور از رطوبت نگه دارید.

رطوبت باعث پوسیدگی و رفتن رنگ فرش می شود. توجه داشته باشید فرش را دور از رطوبت نگه دارید.

فرش را در محیطی با گردش هوا قرار دهید.

 قرار دادن فرش در انبار یا جایی که هوا جریان ندارد، باعث پوسیدگی فرش می شود.

از پد های مراقبت فرش استفاده کنید.

این پد ها زیر پایه مبل، صندلی، میز و… قرار میگیرند و باعث کاهش فشار پایه ها و فشرده شدن فرش می شوند.

اگر فرش دچار آسیب شد در اصرع وقت آن را ترمیم کنید.

سوختگی، پوسیدگی، پاره شدن و تمامی آسیب های فرش باعث باز شدن بافت فرش می شوند. که این وضعیت هرچه بیشتر ادامه پیدا کند، بدتر می شود و پارگی فرش بیشتر میشود. همچنین پوسیدگی یک قسمت فرش اگر ترمیم نشود، باعث گسترده شدن آن در تمامی فرش میشود. بنابراین در صورت وقوع هر یک از این اتفاقات فرش را به یک رفوگر ماهر بسپارید تا آن را ترمیم کند.

رفوگری فرش در تهران ، رفوگری گلبرگ

مرکز رفوگری فرش در تهرانترمیم یا رفوگری فرش چیست؟

به طور کلی فرش ها جز اسباب آسیب پذیر خانه هستند و نگهداری از فرش بخصوص فرش دستباف رکن بسیار مهمی است. با وجود تمام مراقبت ها گاهی پیش می آید که فرش دستباف دچار پارگی شود بخاطر بالا بودن قیمت و ارزش این فرش، رفوگری گزینه بسیار مناسبی است. این ترمیم باعث طولانی شدن عمر و نو شدن فرش می شود. رفوگری برای پوسیدگی، ساییدگی، پارگی، بیدزدگی، سوختگی و همچنین خراب شدن ریشه های فرش بسیار کارامد است. حتی برای فرش هایی که در اثر روش شسشتوی نامناسب و استفاده کردن از شوینده های نامناسب خراب شده اند، و فرش هایی که بافت ابتدا و انتهای آن باز و از هم گسیخته شده است، کاربرد دارد.

توجه داشته باشید که اگر فرش دچار پوسیدگی شده باشد، باید هرچه زودتر اقداماتی برای رفع آن انجام دهید زیرا پوسیدگی باعث پاره شدن فرش می شود. عواملی مثل جابجا نکردن فرش، رطوبت، پاک نکردن لکه ها و شستشوی نامناسب باعث پوسیدگی فرش می شوند.

رفوگری گزینه بسیار مناسبی برای فرش های کهنه است. زیرا هر فرشی هرچقدر هم که باکیفیت باشد، پس از مدتی بخاطر پا خوردن، نور، رطوبت و اصکاک کهنه می شود و رنگ و جلای خود را از دست می دهد و به اصطلاح کهنه می شوند. همچنین برای فرش هایی که در اثر حوادث خراب می شوند مثل ریختن رنگ روی فرش، سوختن، بید زدگی یا پاره شدگی هم مناسب است.

رفوگری برای فرش های دستباف اهمیت دارد زیرا هرچه عمر این فرش ها بیشتر شود، ارزش آن ها بیشتر خواهد شد.

رفوگری توسط افراد ماهر و آموزش دیده انجام می شود. زیرا رفوگری مکمل قالیبافی، و هنر محسوب می شود. در واقع همان هنر بافندگی است که روی فرش آسیب دیده انجام می شود. یکی از مراحل، شیرازه دوزی است که در این مرحله رفوگر نخی متناسب با نخ قبلی  فرش از نظر جنس و رنگ انتخاب کرده و فرش را ترمیم می کند. دیگر مرحله پل سازی است. در صورتی که از بین رفتگی چله اول و آخر از بین رفته باشد، همه چله ها با رنگ چله اول ترمیم می شود. مرحله دیگر برای بید خوردگی کاربرد دارد و با توجه به اینکه رفوی پشت یا روی فرش از بین رفته باشد، اقدامات لازم انجام میشود. همچنین با تکنیک رنگ برداری، لکه های رنگ ریخته شده روی فرش پاک می شوند.

رفوگری فرش در تهران با بهترین قیمت،  قالیشویی گلبرگ

انتخاب بهترین قالیشویی

  • خدماتی ماند شتسشوی مبل، فرش، موکت و رفوگری به بهترین شکل ممکن ارائه می دهد.
  • از بهترین متخصصین در شستشوی فرش ماشینی و دستباف بهره می برد.
  • از دستگاه های پیشرفته برای شستشوی فرش ماشینی و دستباف استفاده می کند.
  • از مواد شوینده با کیفیت که هیچ آسیبی به فرش نرساند برای شستشو استفاده می کند.
  • تمامی خدمات را طوری انجام می دهد که هیچگونه آسیبی به فرش ها نرساند.
  • رفوگری را به بهترین نحو ممکن انجام می ده و برای انجامش از افراد باتجربه و ماهر استفاده می کند.
  • دارای جواز کسب از اتحادیه قالیشویان است.
  • رسید و فاکتور ارائه می دهد.

کارگاه رفوگریانواع روش های قالیشویی

روش قالیشوییی اتوماتیک: این روش به قالیشویی مکانیزه نیز شناخته می شود. تمامی مراحل شستشو توسط ماشین آلات انجام میشود و نیروی انسانی فقط در جابجایی آن ها فعالیت دارد. در این روش فرش روی یک صفحه در حال حرکت قرار میگیرد. در طول مسیر فرچه زنی و شلاق زنی و شستشو با آب و شوینده های مخصوص این کار توسط ماشین آلات انجا می شود. سپس فرش لوله می شود و در دستگاه آبگیری قرار میگیرد تا آب آن خالی شود. پس از آن در دستگاه خشک کن قرار میگیرد تا خشک شود.

روش قالیشویی نیمه اتوماتیک: همانطور که از اسمش پیداست نیمی از کار ها توسط دستگاه و ماشین آلات و نیمی دیگر توسط نیروی انسانی انجام می شود. یعنی نیروها در این روش به کمک دستگاه، به شلاق زنی، فرچه زنی و شستشو می پردازند.

روش قالیشویی سنتی: این روش همان روش خانگی است که در آن اول فرش را آویزان کرده و روی آن میزنند تا غبار آن از بین برود و سپس آن را پهن کرده و آب پاشی میکنند سپس با آب و شوینده فرش را میشویند و بعد آوزیران میکنند تا خشک شود. این روش در شرکت های قالیشویی انجام می شود با این تفاوت که در مرحله آخر برای خشک کردن از دیگ خشک کن استفاده می کنند.

برای انتخاب روش شتسشوی فرش، همه چیز به فرش شما بستگی دارد. اگر فرش ماشینی باشد راحت ترین روش، اتوماتیک است. زیرا کاملا تمیز می شود و چون توسط ماشین آلات و دستگاه انجام می شود، احتمال آسیب به فرش بسیار کم است.

ولی اگر فرش دستباف باشد، باید توسط یک فرش شوی ماهر و باظرافت شستشو صورت بگیرد. زیرا فرش های دستباف بسیار ظریف هستند و شستشوی آن ها باید با ظرافت و نظارت بسیار بالایی انجام شود. 

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.